5 tips til deg som er fersk student

Studielånet har kommet og du er på vei inn i kollektivet eller studenthybelen. For noen er det en etterlengtet forandring, og for ande blir det et lite sjokk. For å få en god start og hjelp til å få studielånet til å vare - samtidig som hodet skal virke og du har det bra - har vi samlet noen enkle tips til deg.

Vi gir deg som er fersk student tips til hvordan du får matbudsjettet til å rekke lenger og til sunn, kjapp og god mat.

Invester i noen få gode kjøkkenredskaper

Hvis du skal bo for deg selv og lage god mat, som går fort og smaker godt er det noen redskaper du må sørge for å ha:

• En skarp kniv til å skjære frukt og grønnsaker.
  • En ildfast form som kan brukes til nesten alt.
  • En stavmikser som kan trylle frem de deiligste supper og smoothier på 1-2-3.

Du kan bruke nesten alle grønnsaker som base for en suppe, se enkel fremgangsmåte her

Løk gjør godt både for kropp og lommebok. Noen løk, litt kraft og kanskje noe gammelt brød er alt du trenger for middag i flere dager.

Spar penger - smør matpakke

Kiosk og studentkantine kan ofte bli dyrt i lengden. Lag matpakke hjemme, det sparer deg for mye tid og penger, og du kan heller unne deg et skikkelig hyggelig cafébesøk av og til - og nyte det.

Brødskive eller knekkebrød er bra, og av og til kan du lage for eksempel denne deilige matpakkewrapen.

Frukt, bær og grønnsaker er bra for imaget

Fargerik mat er bra for konsentrasjonen, det smaker godt og det gjør godt. Legg ulike grønnsaker og frukt i en pose eller boks, og det ser adskillig mer fristende ut enn en tørr hvetebolle når du trenger litt påfyll gjennom dagen.

I motsetning til søtsaker og sukkerholdig brus og energidrikker vil frukt, bær og grønnsaker bidra til et stabilt blodsukker som gir et klart hode og energi som varer. I tillegg gir det økt metthetsfølelse på grunn av vann- og fiberinnhold. Vi vet alle hvor slitsomt det er å sitte med rumlende mage i en stor forsamling. Unngå det ved å ha en banan, noen bær eller oppskåret grønt i bagen eller sekken.

Ha alltid med en vannflaske

I Norge er vi så heldige å ha godt, friskt og gratis vann i springen. Benytt deg av det. Det er aldri vanskelig å få fylle en vannflaske, og vann er verdens beste tørstedrikk. Vil du ha litt smak på vannet så legg en sitronskive, noen skiver agurk eller et par fryste bær i glasset eller flasken, og vips så er det fest.

Inviter venner til å lage middag på omgang

Det er mange som synes det er unødvendig og kjedelig å lage middag til bare seg selv. Finn en liten gjeng som avtaler faste middagsdager. Er dere tre eller fire som slår dere sammen, fikser du middag én dag og får servert mat de to, tre neste dagene. Hyggelig og praktisk.

Et tips til en nydelig middagsrett som alle liker er Spicy grønnsaklasagne. Den tar litt tid å forberede, men du får garantert kreds for strevet.

Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no

Spar penger - lag en digg matpakke med f.eks. wraps.
Med en ildfast form i hus kan du lage mye godt.