Opplysningskontoret for frukt og grønt

5 tips til deg som er fersk student

Del

Studielånet har kommet og du er på vei inn i kollektivet eller studenthybelen. For noen er det en etterlengtet forandring, og for ande blir det et lite sjokk. For å få en god start og hjelp til å få studielånet til å vare - samtidig som hodet skal virke og du har det bra - har vi samlet noen enkle tips til deg.

Vi gir deg som er fersk student tips til hvordan du får matbudsjettet til å rekke lenger og til sunn, kjapp og god mat.
Vi gir deg som er fersk student tips til hvordan du får matbudsjettet til å rekke lenger og til sunn, kjapp og god mat.

Invester i noen få gode kjøkkenredskaper

Hvis du skal bo for deg selv og lage god mat, som går fort og smaker godt er det noen redskaper du må sørge for å ha:

  • En skarp kniv til å skjære frukt og grønnsaker.
  • En ildfast form som kan brukes til nesten alt.
  • En stavmikser som kan trylle frem de deiligste supper og smoothier på 1-2-3.

Du kan bruke nesten alle grønnsaker som base for en suppe, se enkel fremgangsmåte her

Løk gjør godt både for kropp og lommebok. Noen løk, litt kraft og kanskje noe gammelt brød er alt du trenger for middag i flere dager.

Spar penger - smør matpakke

Kiosk og studentkantine kan ofte bli dyrt i lengden. Lag matpakke hjemme, det sparer deg for mye tid og penger, og du kan heller unne deg et skikkelig hyggelig cafébesøk av og til - og nyte det.

Brødskive eller knekkebrød er bra, og av og til kan du lage for eksempel denne deilige matpakkewrapen.

Frukt, bær og grønnsaker er bra for imaget

Fargerik mat er bra for konsentrasjonen, det smaker godt og det gjør godt. Legg ulike grønnsaker og frukt i en pose eller boks, og det ser adskillig mer fristende ut enn en tørr hvetebolle når du trenger litt påfyll gjennom dagen.

I motsetning til søtsaker og sukkerholdig brus og energidrikker vil frukt, bær og grønnsaker bidra til et stabilt blodsukker som gir et klart hode og energi som varer. I tillegg gir det økt metthetsfølelse på grunn av vann- og fiberinnhold. Vi vet alle hvor slitsomt det er å sitte med rumlende mage i en stor forsamling. Unngå det ved å ha en banan, noen bær eller oppskåret grønt i bagen eller sekken.

Ha alltid med en vannflaske

I Norge er vi så heldige å ha godt, friskt og gratis vann i springen. Benytt deg av det. Det er aldri vanskelig å få fylle en vannflaske, og vann er verdens beste tørstedrikk. Vil du ha litt smak på vannet så legg en sitronskive, noen skiver agurk eller et par fryste bær i glasset eller flasken, og vips så er det fest.

Inviter venner til å lage middag på omgang

Det er mange som synes det er unødvendig og kjedelig å lage middag til bare seg selv. Finn en liten gjeng som avtaler faste middagsdager. Er dere tre eller fire som slår dere sammen, fikser du middag én dag og får servert mat de to, tre neste dagene. Hyggelig og praktisk.

Et tips til en nydelig middagsrett som alle liker er Spicy grønnsaklasagne. Den tar litt tid å forberede, men du får garantert kreds for strevet.

Kontakter

Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no

Bilder

Vi gir deg som er fersk student tips til hvordan du får matbudsjettet til å rekke lenger og til sunn, kjapp og god mat.
Vi gir deg som er fersk student tips til hvordan du får matbudsjettet til å rekke lenger og til sunn, kjapp og god mat.
Last ned bilde
Spar penger - lag en digg matpakke med f.eks. wraps.
Spar penger - lag en digg matpakke med f.eks. wraps.
Last ned bilde
Med en ildfast form i hus kan du lage mye godt.
Med en ildfast form i hus kan du lage mye godt.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00http://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer eller hvor varene er produsert. Dog ønsker vi å fremheve fordelene ved produksjon av frukt og grønnsaker i Norge. Vår hovedstrategi er å stimulere til økt forbruk av frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter ved hjelp av langsiktig holdningspåvirkning.

Matglede, sammen med helse og ernæring står sentralt i vårt budskap. Det er en stor utfordring å få fortalt at et høyt daglig forbruk av frukt og grønnsaker er avgjørende for et sunt levesett. Norske forbrukere i alle aldre er vår viktigste målgruppe.

Følg saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Circle K Økern ble norgesmester i sunn fastfood 201722.9.2017 18:08Pressemelding

Juryen har i sin vurdering av årets finalister lagt vekt på at måltidet eller retten som vinner skal kunne bidra til at forbruker får i seg minst én porsjon av de anbefalte 5 om dagen. I tillegg er konsept og salg viktige faktorer. – Totalbildet av stasjonens konsept, i tillegg til bredt utvalg, god smak og pris, gjør at Circle K Økern tar tittelen som Norgesmester i årets konkurranse, sa kokk Mona Halvorsen under kåringen. Hun har sittet i juryen sammen med ekspert på kundeopplevelse, Anders Åmot, ernæringsfaglig rådgiver hos OFG, Cathrine Øverås Frisvold, og juryformann og direktør i OFG, Guttorm Rebnes.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom