Adecco Group

5 tips for å bli en god leder for generasjon Y

Del
Hvordan skal bedrifter tiltrekke, beholde og utvikle vår nye generasjon arbeidstakere? I likhet med dagens småbarn har de fått en litt annen oppvekst, og derav andre behov. Disse bør du ta på alvor. Hva preger generasjon Y, og hvordan har det blitt sånn?
I en stor undersøkelse (2016) gikk Gallup gjennom hvordan generasjon Y ønsker å arbeide og leve, og de kom fram til at det var hovedsakelig tre forhold som lå til grunn.
I en stor undersøkelse (2016) gikk Gallup gjennom hvordan generasjon Y ønsker å arbeide og leve, og de kom fram til at det var hovedsakelig tre forhold som lå til grunn.

I det siste har jeg tenkt en del på forskjellen mellom da jeg selv vokste opp, sammenlignet med de som er småbarn i dag. Det er flere likheter, men mer interessant er ulikhetene. Den største og mest merkbare forskjellen er hvordan de håndterer duppedingser (mobiler, Ipads etc.). Vi er ikke lenger født med ski på beina, vi er født med et brett i hånda.

Før disse småbarna vokser opp, har vi allerede en generasjon Y (født på 1980-tallet og tidlig 90-tall) som nå er på vei inn i arbeidslivet. Og da dukker det opp et sentralt spørsmål: Hvordan skal bedrifter tiltrekke, beholde og utvikle vår nye generasjon arbeidstakere? I likhet med dagens småbarn har de fått en litt annen oppvekst, og derav andre behov. Disse bør du ta på alvor.

Hva preger generasjon Y, og hvordan har det blitt sånn?
I en stor undersøkelse (2016) gikk Gallup gjennom hvordan generasjon Y ønsker å arbeide og leve, og de kom fram til at det var hovedsakelig tre forhold som lå til grunn :

1. De har observert sine foreldres stressnivå på jobb

Da generasjon Y-barna kom hjem fra skolen, kom de fleste hjem til et tomt hus. Såkalt nøkkelbarn. Basert på dette ser vi nå en generasjon som er langt mindre villig til å ofre sitt liv for jobben. De ønsker å bli evaluert basert på deres resultater, og ikke på tiden de har brukt.


2. Reisende team og helikopterforeldre

Generasjon Y-foreldre har hatt en tendens til å involvere barna i et hav av aktiviteter. Til sammenligning var generasjon X-foreldre mer opptatt av å utføre én aktivitet om gangen. Siden generasjon Y-foreldrene er veldig opptatt i ukedagene, så skal det meste skje i løpet av helgen.

Generasjon Y-barn ønsker mer kontinuerlig feedback og anerkjennelse, og forventer derfor mye mer personlig oppmerksomhet av sine ledere.

3. De er den mest teknologisk «connected» generasjonen noensinne

Dette er den første generasjonen som har vokst opp med umiddelbar tilgang til all mulig informasjon, grunnet teknologi. Og på grunn av sosiale medier er de mye mer tunet inn på hva andre tenker og hva andre føler om jobbene sine.
Tilgangen på informasjon kan ha ført til mange ting. Blant annet vet de mye om hvilke andre jobbmuligheter som finnes; de vet mye om lederskap og kultur i andre organisasjoner, og de er også kjent for å ha en svært idealistisk forventning om å oppnå det de ønsker på veldig kort tid.


Hvilke konsekvenser får disse behovene for ledere? Her er 5 kjappe



1. De ønsker å vite at jobben har en betydning

De er mer opptatt av å vite hvorfor de gjør jobben og at den har en betydning – fremfor at det skal være gøy på jobb. Lederens oppgave blir å vise hvor viktig jobben er.

2. De ønsker ikke en sjef, de ønsker en coach

De trenger ikke å bli passet på, slik en tenkte om arbeidere før i tiden. De har mer enn nok stå-på-vilje. De ønsker ledere som er tett på og som bidrar til at de vokser og utvikler seg.

3. De ønsker mye mer kontinuerlig feedback

Generasjon Y-arbeidere ønsker å bli sett og hørt. Og ikke bare ønsker de det, de krever det! Det er ikke godt nok med den årlige eller halvårlige medarbeidersamtalen. En må ta en «fot i bakken» jevnlig og sjekke om en går i riktig retning. Mye tyder på at generasjon Y-arbeidere ikke har behov for trofeer, de trenger kjærlighet og omsorg.

4. Få frem deres sterke sider

Mye tyder på at det er en positiv korrelasjon mellom det å bruke sine sterke sider og et høyt engasjement. Noen studier viser at de med høyest engasjement utnyttet sine sterke sider fire ganger så mye (Gallup). Derfor blir det viktig å tilpasse jobben etter disse.

5. Vekst og utvikling er en av de sterkeste driverne til generasjon Ys engasjement

Når folk opplever å maksimere sitt potensial, er engasjementet ofte skyhøyt. Generasjon Y er særdeles tunet inn mot fremtidig vekst og hvor de skal i fremtiden. De vil vite hvor de står, hvor de går, og hvordan de vil bli støttet i å komme seg dit. Her blir det med andre ord viktig å fokusere på utvikling og tilrettelegge for dette, da kommer resultatene.

Noen hevder at generasjon Y bare ser etter en ny og bedre deal, men mye tyder på at de er mer opptatt av å finne grunner for hvorfor de skal bli værende.
Jeg har jobbet med ledelse og lederskap i 15 år, og jeg blir glad når jeg leser om kravene fra generasjon Y. De etterspør nemlig utviklende ledere, hvilket nærmest er definisjonen på hva som er godt lederskap (ref. utviklende lederskap, også kalt transformasjonsledelse).


Da gjenstår det bare å brette opp ermene og begynne å prioritere – og faktisk lede!

Denne artikkelen er sterkt inspirert av Mark Crowley sin artikkel om Millennials (Millenials don’t want fun; they want you to lead better).

Kjartan Thormodsæter - organisasjonspsykolog / seniorkonsulent lederutvikling i Badenoch & Clark (Adecco Group). 

Bilder

I en stor undersøkelse (2016) gikk Gallup gjennom hvordan generasjon Y ønsker å arbeide og leve, og de kom fram til at det var hovedsakelig tre forhold som lå til grunn.
I en stor undersøkelse (2016) gikk Gallup gjennom hvordan generasjon Y ønsker å arbeide og leve, og de kom fram til at det var hovedsakelig tre forhold som lå til grunn.
Last ned bilde
Forfatter av artikkelen: Kjartan Thormodsæter - Organisasjonspsykolog/ Seniorkonsulent lederutvikling I Badenoch & Clark (Adecco Group).
Forfatter av artikkelen: Kjartan Thormodsæter - Organisasjonspsykolog/ Seniorkonsulent lederutvikling I Badenoch & Clark (Adecco Group).
Last ned bilde

Om Adecco Group

Adecco Group
Adecco Group
Sjølyst plass 2
0268 Oslo

23 29 00 00https://www.adecco.no

Adecco Group er et av Norges ledende selskap innen HR og bemanning. Selskapet er landsdekkende, og har over 60 års erfaring i Norge. Konsernet har over 400 ansatte, og 5000 medarbeidere ute i jobb hos kunder hver dag.

I Norge består Adecco-konsernet av seks merkevarer: Adecco, Badenoch & Clark, BHC Construction, Ingeniør Compagniet, Modis og Naviga. Vi leverer til kunder i alle bransjer, i offentlig og privat sektor.

Følg pressemeldinger fra Adecco Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Adecco Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Adecco Group

ISS og Adecco inngår solidaritetssamarbeid for Ukraina4.8.2022 10:59:00 CEST | Pressemelding

Krigen i Ukraina har gjort sterkt inntrykk. Adecco og ISS ønsker å hjelpe med det vi kan best – få folk i jobb. ISS rekrutterer rundt 1500 medarbeidere i året, og mange av disse stillingene gjøres nå tilgjengelig gjennom AdeccoJobsForUkraine.com. - Dette er et historisk samarbeid som vil hjelpe ukrainske flyktninger i Norge med å integreres og finne meningsfulle aktiviteter å fylle dagene sine med, sier Torben Sneve. Vi i Adecco vil hjelpe med det vi kan best – få folk ut i jobb. Vi hadde ikke vært i stand til å nå det målet uten ISS.

Adeccosjef med oppfordring til regjeringen på NHO-konferanse: Flyktninger må ha meningsfylte aktiviteter å fylle dagene sine med12.5.2022 11:00:00 CEST | Pressemelding

Vi må ønske flyktninger velkommen til landet vårt med tilbud og aktiviteter. Uten meningsfylt arbeid eller noe annet å bruke dagene sine på, blir de sittende glemt på asylmottak rundt omkring i landet, sier Torben Sneve, konserndirektør for Adecco Group Nordics på NHOs årskonferanse, som går av stabelen i Oslo Spektrum i dag.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye