Nokas har fått kontrakt med Forsvaret på grenseovervåkning

Nokas signerte i oktober en kontrakt med Forsvarsmateriell (FMA) for oppgradering av eksisterende ITV system samt montering av nye termiske kamera for overvåkning av grenselinja mot Russland.

Nokas skal sikre grenselinja med kamera (foto: Nokas)

- Dette er en viktig kontrakt for Nokas mot en av de største og mest krevende kundene i landet, sier prosjektleder Morten Sevaldsen i Nokas.

- Ved inngangen til 2017 er vi ferdig med all oppgradering og noen nye kamera er montert. I løpet av februar vil vi sluttføre prosjektet og det vil da ha blitt montert 28 topp moderne termiske kamera som overvåker grensen med avansert analyse algoritmer samt at alle eksisterende kamera ved grensen er oppgradert med helt nytt video-analyse system. Dette vil gi et løft i effektiviteten til de operative enhetene som kommer til å bruke dette systemet hele døgnet - 365 dager i året, sier han.

I denne delen av Norge så er det veldig varierende vær- og temperaturforhold, og dette setter store krav til både utstyr og mannskapet som skal sørge for at installasjonen blir vellykket.

- Nokas og FMA installasjonen foregår på den mest utfordrende tiden av året, men takket været et godt og tett samarbeid med FMA, så har vi fått gjennomført den første fasen på en god og effektiv måte, avslutter Morten Sevaldsen.

Om Forsvarsmateriell:
Forsvarsmateriell er fagmyndighet for anskaffelser til Forsvaret og planlegger og fremskaffer materiell­kapasiteter til Forsvaret og øvrige etater.

Nokas skal sikre grenselinja med kamera (foto: Nokas)