448 mill kr på vei til idrettslag og foreninger

5.1.2017 15:31 | Norges idrettsforbund

Tusenvis av idrettslag får i disse dager utbetalt sin grasrotandel for 2016. Totalt 448 millioner kroner skal fordeles på ulike idrettslag og foreninger. Det er rekord!

Foto: Eirik Førde / Norges idrettsforbund

Tall fra Norsk Tipping viser at Grasrotandelen satte ny rekord i utbetaling av penger til lag og foreninger i fjor. Totalt passerte Grasrotandelen 448 millioner kroner. Samtidig har antall givere passert én million! 25.000 lag og foreninger får bidrag fra Grasrotandelen – hvor idrettsbevegelsen samlet sett er den største grasrotmottakeren.

Grasrotandelen er svært viktig
- Det er gledelig å se at stadig flere ser verdien av å gi bort sin grasrotandel til sitt idrettslag eller forening. Pengene Grasrotandelen generer er svært viktig for idrettslag - det er penger som går direkte som en grunnstøtte til idrettsaktivitet, sier idrettspresident Tom Tvedt.

- For det koster ingenting å bli og være grasrotgiver. Spillene du kjøper, koster nøyaktig det samme, men fem prosent av innsatsen går direkte til den grasrotmottakeren du velger å støtte.
- Uansett hvor man har sine interesser innenfor frivillig sektor, oppfordrer jeg alle til å styrke sin lokale frivillige organisasjon gjennom grasrotandelen. Alle bidrag hjelper, og for spilleren spiller det ingen annen rolle enn at du kan øremerke en andel av det du spiller for, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Vålerenga beste klubblag
Vålerenga, FK Bodø Glimt og SK Brann og Lillestrøm SK har alle noe til felles. De er alle på topp fem over klubber som mottar mest penger fra Grasrotandelen. Etter seks år på to-milliontallet lykkes det Vålerenga å passere grensen på tre millioner kroner i 2016. Totalt fikk Vålerenga Fotball 3.213.143 kroner fra Grasrotandelen. Etter Vålerenga Fotball følger Lions Club Fredrikstad og deretter Bodø/Glimt.

Hordaland beste fylke
Oslo og Akershus er de to mest folkerike fylkene, men de blir utklasset av vårt tredje største fylke i Grasrotandelen. I Hordaland ble det nemlig generert 51,2 millioner kroner i 2016. Akershus nådde 40,8 og Oslo 35,3 millioner kroner.

Alle grasrotmottakerne
Lurer du på hvor mye grasrotmottakerne i din kommune fikk? Og nabokommunen? Eller andre? Her finner du alle tallene til alle mottakere i 2016.

Foto: Eirik Førde / Norges idrettsforbund