Frelsesarmeen

40 000 blir med på ny Rusfri dag

Mange ferieminner har mørke skygger av vonde opplevelser over seg, ofte forårsaket av rus. Derfor innstifter Frelsesarmeen rusfri dag 8. juni - og responsen har vært overveldende.

Gjennom tett kontakt med folk i alle samfunnslag siden 1865 ser Frelsesarmeen at rusmidler er årsak til mye menneskelig lidelse. For å få fokus på problematikken, inviteres folk til å avstå fra alkohol og andre rusmidler på en nyinnstiftet merkedag.

- Vi er mange som gleder oss til sommerferie, men vi vet bruk av alkohol vil forårsake både utvendige og innvendige skader, og legge skygge over ferieminnene for en del. Derfor innstifter Frelsesarmeen 8. juni som RUSFRI DAG, sier kaptein Knut Haugsvær, som leder Frelsesarmeens prosjektgruppe for markeringen.

Fokus på ferieopplevelser

Han viser til at ferien er en tid alle har høye forventninger til, og helst skal ha gode minner fra.

- For mange blir det 21 ”lørdager” på rad da de unner seg noe ekstra, og for en del er det ofte alkohol med i bildet. Konsekvensene kan ramme hardt og varig med skader og dødsfall, men også i form av utrygghet og skremmende opplevelser for både barn eller andre i omgivelsene.

Tanken er å ha ulike fokus for RUSFRI DAG fra år til år, og i år er det altså ferie som står i sentrum.

Ingen pekefingre

Men Knut har ikke planer om å stå og vifte med pekefingeren til folk.

- Nei, de skal slippe det, smiler han. - Vi skal rett og slett ut og ønske folk en god ferie, dele ut en løpeseddel om dagen til folk sammen med alkoholfri drikke. På den måten vil vi oppfordre til å skape gode ferieminner.

Stor respons

I skrivende stund er det omlag 40 000 som har sagt via Facebook at de skal markere dagen der de er.

Frelsesarmeen vil markere dagen på ulike måter rundt omkring i landet (se nedenfor). Ved Nationaltheatret stasjon vil det for eksempel bli konsert med Humming People og utdeling av friske alkoholfrie drikker – i samarbeid med Tine. I landets 42 Fretex-butikker fra Lindesnes til Kirkenes vil det bli servert gratis alkoholfrie drinker.

Tilbakemeldinger fra noen av de 40 000 på facebook-veggen:

Camilla Karlsen

jeg er med å støtter, tenk på barna som ikke har det noe bra med ruset foreldre, de som gruer seg til de kommer hjem fra skole/barnehage for der vet de hva som venter dem, de trenger masse trygghet, omsorg og kjærlighet ♥ De trenger Rusfri dag(er) :)

Inger-Cecilie Haagbo

Jeg vet det er barnslig av meg, men jeg er glad det er 8. og ikke 7. juni, så jeg kan sprette noen bobler på bursdagen min ... Men den 8. lover jeg å avstå! :-)

Inger Marie Holthe

Jeg syntes det er flott at vi på denne måten kan vise sympati med alle som lider, og da spesielt barn....

Morten Rygh

frelsesarmen gir rusmisbrukere en ekte tryghet:)og er ikke dømende di har hjulpet meg siden jeg va20år:)og i dag er jeg uten alkeholproblemer:)mye takket være frelsesarmeen:)

AKTIVITETER, et utvalg

• Oslo. Utenfor Nationaltheatret stasjon: Stand med utdeling av juice og materiell 0730-1700. Konsert med Humming people kl 8 og 15.
  • Oslo. Sofienbergparken: Stand med utdeling av juice og materiell 1100-1600.
  • Mandal. Torget. Stand med utdeling av drikke og materiell. Tirsdag 7. juni 12-15.
  • Trondheim. Stands rundt i byen. 07:30-17.
  • Gjøvik . Utdeling av drikke og flyers på CC. 11-13 og 15-18.
  • Alle landets Fretex-butikker fra Lindesnes til Kirkenes , servering av gratis alkoholfri drikke. For butikkoversikt, se www.fretex.no

FAKTA

: Frelsesarmeen er et mangfoldig og særpreget kirkesamfunn som viser omsorg for hele mennesket gjennom suppe, såpe og frelse.

: Rusfri dag er innstiftet for å sette fokus på at rusfrihet også er fra skade og utrygghet, en dag for solidaritet og ansvar. Dagen markeres over hele landet i regi av Frelsesarmeens virksomheter 8. juni. Målsettingen er at dette skal bli en fast merkedag.

Frelsesarmeen oppfordrer til alkoholfri drikke. Foto: Johannes Worsøe Berg.
Last ned bilde
Kaptein Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg og prosjektleder for Rusfri dag.
Last ned bilde
Frelsesarmeen oppfordrer til alkoholfri drikke. Foto: Johannes Worsøe Berg.

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen
Postboks 6866 St. Olavs Plass

22 99 85 00http://www.frelsesarmeen.no

Frelsesarmeen er et mangfoldig og særpreget kirkesamfunn som viser omsorg for hele mennesket ved å tilby suppe, såpe og frelse. Det vil si at vi for eksempel vil mette sultne mager, jobbe for den enkeltes verdighet og fortelle om Guds kjærlighet.

Følg saker fra Frelsesarmeen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Frelsesarmeen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Frelsesarmeen