4. kvartal Olav Thon Eiendomsselskap

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et solid operativt resultat også i 4. kvartal, preget avvekst i leieinntektene.

Verdiøkning på konsernets investeringseiendommer bidro til et høyere resultat før skatter enn i 4. kvartal i fjor. Veksten er dempet av en betydelig verdinedgang på konsernets finansielle instrumenter.

HOVEDPUNKTENE I KVARTALSRAPPORTEN ER FØLGENDE:

• Konsernets leieinntekter utgjorde 561 millioner kroner (486), og 2.092 millioner kroner (1.922) for hele 2014. Ved årsskiftet var årlig leieinntektsnivå økt til 2.320 millioner kroner (2.010), og ledigheten i eiendomsporteføljen var 2,7 % (2,4).
  • Resultat før skatt beløp seg til 526 millioner kroner (327), og 1.572 millioner kroner (2.085) for hele 2014.
  • Netto kontantstrøm fra drift beløp var 347 millioner kroner (242), og 1.057 millioner kroner (918) for hele året.
  • Ved årsskiftet var konsernets egenkapitalandel 36 % (39) og bokført egenkapital pr. aksje økte i 4. kvartal til 130 kroner (121).
  • Konsernets likviditetsreserve var ved årsskiftet 3.941 millioner kroner (4.042).
  • Omsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet var i 4. kvartal 14,0 milliarder kroner (12,3). For hele 2014 var omsetningen 44,8 milliarder kroner (38.9).
  • Styret foreslår at det utbetales utbytte for 2014 med 1,6 kroner (1,4) pr. aksje.

1)Tallene i parentes er tall fra samme periode/tidspunkt i fjor.

Last ned og les rapport for 4. kvartal 2014 (pdf, 5,9 MB)