Farmasiet

4 av 10 nordmenn mener myndighetene burde vært tidligere ute med munnbind-anbefaling

I morgen kommer munnbind-anbefalingen fra myndighetene, og mye tyder på at det vil gjelde for kollektivtransporten og kanskje også andre steder der det er vanskelig å holde avstand. 43 prosent av befolkningen mener at disse retningslinjene kommer for sent.

(Foto: Unsplah)

De siste ukene har mange nordmenn ventet på anbefalinger fra myndighetene knyttet til bruken av munnbind. En ny koronaoppblomstring har nemlig gjort at munnbindsalget har skutt i været, selv om rådene fra myndighetene om bruk har uteblitt. Men i morgen kommer altså beskjeden, og det er kommet flere indikasjoner på at det vil gjelde for kollektivtransporten. Senest på tirsdag hintet helseminister Bent Høie følgende om munnbindbruk på kollektivtransport til Dagsnytt 18 på NRK:

– Alle må være forberedt på at et slikt råd kommer på fredag.

Dette er også noe daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth, forventer at vil skje:

– Utviklingen av koronaviruset i Norge den siste tiden, kombinert med ferieslutt og skolestart, har gjort bruken av munnbind mer aktuelt enn noen gang. Samtidig har man fått mer kunnskap om munnbind og effekten av dem som gjør at man kan komme med klare anbefalinger. Alt tyder på at dette vil skje i morgen, spesielt for steder der det er vanskelig å holde avstand.

For sene anbefalinger
Ifølge en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av nettapoteket Farmasiet som ble avsluttet mandag denne uken, mener 4 av 10 nordmenn at morgendagens anbefalinger kommer for sent. 12 prosent mener at munnbind alltid burde være anbefalt ved smittsom sykdom, 11 prosent mener det burde vært anbefalt fra nedstigningen av Norge den 12. mars, like mange mener det burde vært anbefalt for eldre og de i risikogruppen med en gang Covid-19 ble påvist i Norge, mens 9 prosent mener at myndighetene burde anbefalt bruken av munnbind da grensene ble åpnet.

– Det er tydelig at mange nordmenn er rådville om bruken av munnbind og har ventet lenge på at myndighetene skal komme med sine anbefalinger. I tillegg skal det sies at hele 30 prosent ikke har gjort seg opp en formening ennå hvorvidt myndighetene har vært for sent ute med sine anbefalinger eller ikke, sier Furuseth.

De yngste er minst tålmodig
Undersøkelsen viser videre at de mellom 18 og 29 er minst tålmodig overfor regjeringen og deres munnbind-anbefalinger. Hele 6 av 10 i denne aldersgruppen mener myndighetene burde vært tidligere ute.

– Det er ikke til å legge skjul på at yngre folk ofte har større sosiale omgangskretser enn eldre, og blir usikre av den grunn, forteller Furuseth.

17 prosent nekter å bruke munnbind
Farmasiet meldte tidligere i uken at 17 prosent av befolkningen vil nekte å bruke munnbind, på tross av et eventuelt påbud fra myndighetene i morgen. Dette håper Hans Kristian Furuseth at vil endre seg raskt.

– Jeg håper alle følger de rådene som myndighetene kommer med. Det skal også sies at 75 prosent av befolkningen har planer om å bruke munnbind etter myndighetenes anbefalinger, sier Furuseth.

I samme undersøkelse ble også en representativ andel av befolkningen spurt om hvor det bør bli munnbindkrav. Fullstendig liste av dette finnes i bilde lenger ned på denne siden.

Om Farmasiet

Farmasiet
Torvuttaket 26
1540 Vestby

33 00 58 80http://www.farmasiet.no

Farmasiet.no drives av Farmasiet Apotek (Farmasiet AS med org. nr: 913379721). Vi holder til i Sandefjord, samlokalisert med Komplett Group. Farmasiet Apotek har egen apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk (konsesjonsnummer 1849). I tillegg er apoteket godkjent som et nettapotek. Les mer om nettapotek på Legemiddelverkets offisielle sider om nettapotek.

Alle nettapotek må også ha et apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalget har besøksadresse Østre Kullerød 2, 3241 Sandefjord. Lokalene er åpent mellom klokken 9 og 16 mandag til fredag. Vi tilpasser vårt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel. Ta gjerne kontakt på forhånd for å sikre at vi har din reseptvare på lager dersom du ønsker å hente ut resept i apotekutsalget.

Følg pressemeldinger fra Farmasiet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Farmasiet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Farmasiet

Advarer mot falsk kosmetikk – kan gi uhelbredelige skader23.11.2023 06:30:00 CET | Pressemelding

Forfalskede kosmetikkprodukter florerer på det svarte markedet. 1 av 10 nordmenn medgir at de har kjøpt produkter på nett eller i utlandet som de er usikre på om er ekte eller ikke. – Piratkopiering støtter ikke bare kriminelle nettverk, men de utgjør også en helse- og sikkerhetsmessig trussel mot forbrukere som følge av giftstoffer, advarer farmasøyt i Farmasiet og seniorrådgiver i Patentstyret.