3,8 prosent vekst i kortbruk

(Oslo 10. november 2017) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i oktober ble utført 154,8 millioner kortkjøp, en vekst på 3,8 prosent i forhold til oktober 2016. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 50,6 milliarder kroner, en økning 1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— Statistikken for oktober viser at omsetningsveksten med kort var noe lavere enn de foregående månedene. Spesielt uke 40, hvor en del hadde høstferie, ser ut til å ha vært en rolig handelsuke. Denne tendensen var også tydelig i fjor, og det er nærliggende å tro at det kan skyldes at en del har tatt høstferien i utlandet, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Fredag 20. oktober var den dagen med mest kortbruk i oktober. Denne dagen ble kortene benyttet nesten 6,7 millioner ganger og det ble handlet varer og tjenester for noe i underkant av 2,4 milliarder kroner denne dagen.

Mange kortkjøp under 200 kroner
I oktober ble bankkort med BankAxept benyttet 133,4 millioner ganger, noe som er 3,1 millioner mer enn samme måned i fjor. Totalt ble det handlet varer og tjenester for 40,7 milliarder kroner med disse kortene, noe som er 94,4 millioner mer enn i oktober 2016.

— I oktober var 57,7 prosent av alle BankAxept kjøpene på under 200 kroner. Således ligger forholdene til rette for at kontaktløse bankkort med BankAxept kan bli flittig brukt i tiden som kommer, ettersom stadig flere forbrukere mottar dette. I tillegg er det en god vekst i antall betalingsterminaler som åpnes opp for å ta imot BankAxept kontaktløst, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS, tlf. 922 46 335,
e-post: fra@bankaxept.no