34 prosent vekst og solide resultater i første kvartal 2019

AF Gruppen (AFG) leverer gode resultater for 1. kvartal 2019. Omsetningen økte med 34 prosent til MNOK 5 214 i kvartalet, mens resultat før skatt økte med 16 prosent til MNOK 226.
AF Gruppen har innført Sikkerhetsløftet, et sett med tiltak for å styrke sikkerhetskulturen ytterligere. Foto: Catchlight Fotostudio.

Omsetningen for 1. kvartal var MNOK 5 214 (3 883) og resultat før skatt ble MNOK 226 (194). Dette ga en resultatmargin på 4,3 % (5,0 %). AF Gruppen har en historisk høy ordrereserve på MNOK 23 679 (19 451) ved utgangen av kvartalet.

AF Gruppen har en meget solid finansiell posisjon. Kontantstrøm fra driften ble MNOK 257 (126) i 1. kvartal 2019. AF Gruppen gjennomførte kjøp av 70 % av aksjene i den svenske entreprenøren HMB Holding i kvartalet. Implementering av ny regnskapsstandard (IFRS 16) fra 01.01.2019 medførte balanseføring av leie- og leasingsforpliktelser på MNOK 888 som inngår i netto rentebærende gjeld. Endringen har ingen likviditetsmessig effekt. AF Gruppen hadde per 31.03.19 netto rentebærende gjeld på MNOK 189 (-1 017). Resultat per aksje for kvartalet ble NOK 1,41 (1,33).

- Det er gledelig at vi fortsetter å levere stabilt gode resultater selv med høy vekst i et marked preget av sterk konkurranse. Lønnsom vekst er essensielt for å kunne konkurrere om de mest interessante oppdragene, tiltrekke oss de beste medarbeiderne og forsterke en allerede sunn bedriftskultur. Selv om vi oppnår høy omsetningsvekst, solide resultater og har en historisk høy ordrereserve, må vi fortsatt forsterke vårt arbeid med sikkerhet, sier konsernsjef Morten Grongstad i AF Gruppen.

AF stiller de samme strenge sikkerhetskravene til alle samarbeidspartnere og leverandører som til egne medarbeidere. Tall fra underleverandørene inkluderes i skadestatistikken. H-verdien for 1. kvartal var 1,9 (1,3). For 2018 var H-verdien 0,8 (1,1).

AF arbeider systematisk og målrettet for å unngå arbeidsrelatert fravær. Målsettingen er å ha et totalt sykefravær på under 3,0 %. Sykefraværet for 1. kvartal var 3,7 % (3,5 %) og for 2018 var det 3,3 % (3,0 %).

- AF-kulturen skal kjennetegnes av tydelige kjerneverdier, risikostyring og systematisk arbeid med helse, miljø og sikkerhet. Sikkerhet går foran alt, og vårt mål er at ingen skal bli skadet av å jobbe i AF. Derfor har vi innført Sikkerhetsløftet, et sett med tiltak som skal styrke sikkerhetskulturen vår og øke bevisstheten hos hver enkelt medarbeider, sier Grongstad.

Utvalgte høydepunkter fra kvartalet:

• Anleggsmarkedet i Norge kjennetegnes av et stabilt høyt investeringsnivå, spesielt fra offentlig sektor.AF Anlegg oppnådde en organisk omsetningsvekst på 33 % i kvartalet, og økte ordrereserven med 16 % sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2018.

• Innen bygg var det høy aktivitet og solide resultater i kvartalet, og gode ordreserver gjør at aktivitetsnivået forventes stabilt høyt i 2019.

• Godt salg i eiendomsprosjekter med høy ferdigstillingsgrad gjør at AF Eiendom leverer et solid resultat i kvartalet.

• Tjenester som sikrer bedre ressursutnyttelse av avfall og energi er eksempler på at ingeniørkompetansen og entreprenørskapet i AF brukes til å utvikle tidsriktige og innovative løsninger. Energi og Miljø rapporterer som ett virksomhetsområde fra første kvartal 2019

• Markedet for fjerning og gjenvinning av oljeplattformer er preget av sterk konkurranse og det er få fjerningsoppdrag med gjennomføring i 2019. Det var ingen aktivitet på miljøbasen i Vats i første kvartal, men etter kvartalets utløp har oppdrag ankommet Vats, noe som sikrer aktivitet resten av sesongen.

• Virksomheten i Sverige oppnådde en omsetningsvekst på 65 %, i hovedsak grunnet oppkjøpet av HMB som ble gjennomført i januar. Det svenske anleggsmarkedet er fortsatt preget av sterk konkurranse, og boligmarkedet er noe mer avventende enn i Norge. Markedet for miljøtjenester er godt i Sverige.