30 år med privat helsetilbud i Norge

Motstanden var stor da Norges første privatmedisinske klinikk ble åpnet i 1985, men i dag kan Volvat se tilbake på 30 år som et viktig supplement til det offentlige helsevesenet. – Vi fikk en fantastisk mottakelse fra pasientene, og de støttet oss i kampen mot politisk og byråkratisk motstand, sier administrerende direktør Christian Loennecken ved Volvat Medisinske Senter.

– I dag representerer det private en viktig og anerkjent ressurs i landets helsetilbud. Det er kun geografisk utbredelse, tjenestene og antall ansatte som har endret seg. Vårt ufravikelige krav til kvalitet og medisinsk innovasjon er det samme og skal fortsette å være det i tiden fremover, understreker Loennecken på jubileumsdagen.

Gründeren og legen Jens Moe som etablerte forløperen til Volvat, Ring Medisinske Senter, var både visjonær og dristig. I dag fremstår Volvat som en robust og etablert tilbyder, innledet Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland markeringen med.

– Private aktører skal utgjøre et supplement og et korrektiv til offentlige helseaktører, ikke fordi de private i seg selv er bedre eller mer effektive enn de offentlige, men fordi vi trenger konkurransen for å skape innovasjon og mer brukertilpassede og effektive tjenester. Vi har ikke råd av ideologiske grunner å utelukke private tjenester av god kvalitet, vektla professor i helseledelse Jan Grund.

I dag er Volvat Medisinske senter etablert i Bergen, Lillestrøm, Hamar og med to sentre i Oslo. – Hver dag merker vi at det er behov for oss gjennom et stadig økende antall henvendelser og gode tilbakemeldinger. Våre nye helsetilbud ønskes velkommen, sier Loennecken i Volvat. – Tverrfaglig behandling og forbyggende helsearbeid ved å sette våre pasienter i stand til å ta vare på egen helse er viktig for oss. Gjennom vårt menneskesyn er vi opptatt av redusere sykdom og lidelse. Med kvalitet som et ufravikelig prinsipp er det nettopp dette vi skal fortsette å arbeide med de neste tredve årene, avslutter Loennecken.

Administrerende direktør Christian Loennecken, 920 29 270

Nedre Langgate 32

Følg pressemeldinger fra Consilio

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Consilio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Consilio

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 11:10:48 CEST | Pressemelding

I dag er Verdens Revmatikerdag, en undersøkelse viser at noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.

Norske revmatikere er bekymret og har et informasjonsbehov rundt familieplanlegging12.10.2020 07:00:00 CEST | Pressemelding

Noen revmatikere velger å ikke få barn. Dette viser en undersøkelse utført av Norsk Revmatikerforbund (NRF) blant deres medlemmer. Over halvparten av respondentene i undersøkelsen opplever at informasjonen fra helsevesenet er mangelfull når det gjelder muligheter for svangerskap. – Vi er bekymret for at ukvalifiserte valg gjør at mange velger å ikke få barn, eller får færre barn enn ønsket, sier generalsekretær Bente Slaatten i NRF.