3 omkom i trafikken i februar

Det er en nedgang fra februar i fjor da åtte personer mistet livet. Alle de tre omkomne var menn. – Menn fortsetter å markere seg negativt på ulykkestatstikken, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen.

Tilsammen har 10 personer omkommet i trafikken så langt i 2019. Også det er en nedgang fra samme tid i fjor da 14 personer mistet livet i trafikken.

– Vi ser en liten nedgang i antall omkomne for 2019 så langt, og for februar spesielt. Så per i dag kan vi si at ulykkesutviklingen går i riktig retning. Men det går fortsatt for sakte, og vi er dessverre langt unna nullvisjonen om ingen hardt skadde og drepte i trafikken, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Menn fortsetter å toppe ulykkesstatistikken

Alle de tre som omkom i februar var menn, og to av dem var ungdom. To var bilfører og en var bilpassasjer.

Så langt i år har åtte menn og to kvinner omkommet på veiene. Det betyr at tendensen med at menn dominerer ulykkesstatistikken fortsetter.

– Nok en gang ser vi at menn skiller seg ut negativt i ulykkesstatistikken. Selv om menn kjører mer enn kvinner forklarer ikke det alene de store kjønnsforskjellene i statistikken. Det er bekymringsfullt at det er langt flere menn enn kvinner som mister livet i trafikken, og her har vi en stor og viktig jobb foran oss, fortsetter Johansen.

– Vinteren er ikke over!

Selv om det er vår i luften mange steder i landet og det går mot lysere tider, advarer Trygg Trafikk norske trafikanter mot å tro at vinteren er over.

– Det er all grunn til å fortsette å være forsiktig. Mange steder er det nå minusgrader på natten og plussgrader om dagen. Det kan gi svært vanskelige og uforutsigbare føreforhold. Husk at det fortsatt er vinter i Norge. Avpass farten til føret, vær ekstra oppmerksom og behold vinterdekkene på, avslutter Johansen.