3. juledag kommer mange til å krasje

Skulle det smelle denne romjulen er du langt fra alene. 3. juledag var den fjerde største kollisjonsdagen i kollisjonsmåneden desember for Frende Forsikring i fjor.

I romjulen kommer mange til å krasje. Byttedagen 3. juledag er verst. Illustrasjonsfoto.

- Julefreden er definitivt over for oss i dag. Mange skal ut å bytte gaver og da skjer det også mange uhell, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

- Julaften og første juledag er de roligste dagene på skadefronten i hele desember, men i dag smeller det igjen mange steder, sier Ytre-Hauge.

I en fersk juleundersøkelse sier 34 prosent av de spurte at de har krasjet med bilen når de har det travelt. Undersøkelsen er utført av YouGov for Frende Forsikring.

Dette krasjer vi med
43 prosent av de uheldige i undersøkelsen sier at de har krasjet med en annen bil. 35 prosent har vært borti vegger og stolper i parkeringshus.

- Vi krasjer i mye forskjellig. Mange har også hatt ublide møter med murer, gjerder, søppeldunker, postkassestativ, veikanter og motorsykler, sier Frendes bilekspert.

Uhell for milliardbeløp
Desember er den største kollisjonsmåneden vi har. Det viser statistikk fra Finans Norge for de siste fem årene. Personbiler har kollidert mer enn 180.000 ganger i desember i denne perioden. Det har kostet norske forsikringsfellesskaper vanvittige 3,2 milliarder kroner.

- 10,3 prosent av alle skadene med personbiler i Norge i fjor skjedde i desember, sier Ytre-Hauge.

November (9,3 prosent), januar og mars (begge 8,9 prosent) er de neste på listen over månedene der det smeller oftest.

Slik unngår du julesmellen
- Romjulen er lang, så det er ingen grunn til å stresse. Sett på en julesang, ro ned og tenk på å kjøre smart og sikkert. Så slipper du å komme hjem igjen med en skademelding i handleposen etter byttedagen, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

FAKTA: Dette krasjer vi med når vi har det travelt

1. En annen bil
  2. Vegg/stolpe i parkeringshus
  3. Mur
  4. Gjerde
  5. Veikant

(Kilde: Frende Forsikring)

TIPS: Slik unngår du bulking på byttedagen

• Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noe rundt bilen?
  • Ikke stress.
  • Pust og se deg godt om før du rygger ut.
  • Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede, for eksempel en lav fortauskant.
  • Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene.
  • Rygg inn på parkeringsplassen på butikken. Da har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen.

(Kilde: Frende Forsikring)

Jonsvollskvartalet | postboks 7335

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.