3 av 4 unge skal sove ute i sommer

Friluftsliv og naturopplevelser er populært i sommer. Nye tall fra Ipsos viser at flere unge enn tidligere nå planlegger å overnatte ute.
POPULÆRT: Denne sommeren vil vi se mange hengekøyer og telt rundt omkring i norsk natur. Foto: Eivind Haugstad Kleiven/ Norsk Friluftsliv

– Dette er svært hyggelige tall. Med tanke på hvor mange som sov ute bare i høst, er vi imidlertid ikke overrasket, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

I undersøkelsen oppgir hele 73 prosent av unge mellom 15 og 24 år at de planlegger å sove ute i sommer. Det er en økning på hele ti prosent sammenlignet med i fjor.

For befolkningen generelt er tallet 46 prosent, altså nær annenhver nordmann.

– En positiv trend

Norsk Friluftsliv er glade for at uteovernatting er populært blant unge.

– Dette er en positiv trend. Mye tyder på at det å være aktiv ute i naturen som ung øker sjansen for at man tar med seg de gode vanene inn i voksenlivet. Det er gull verdt for helsa, mener Heimdal.

I tillegg til helsefordelene ved friluftsliv, er det også en viktig del av Norges kulturarv.

– Det enkle friluftslivet er en viktig del av den norske ferie- og fritidskulturen, som fortsatt står sterkt, til tross for de mange alternativene man har i dag, sier Heimdal.

Finnes noen regler

I utgangspunktet har alle som vil lov til å sette opp teltet sitt i utmark, men det finnes noen regler.

– Allemannsretten er på mange måter vår gratisbillett til naturen. Takket være den, kan du sette opp telt i utmark året rundt, men husk å holde minimum 150 meter avstand til bebodde hus eller hytter, sier Heimdal.

Han minner også om prinsippet om sporløs ferdsel i naturen.

– Rydd alltid teltplassen etter deg, og ta med søppelet ditt hjem. Husk at det kommer noen etter deg, som også ønsker å nyte naturen, sier generalsekretæren.