3 av 10 deler bilder uten samtykke: Flere enn én million bryter loven

34 prosent av alle nordmenn legger ut bilder av andre i sosiale medier uten å spørre om lov først. Det kommer frem i en ny undersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Codan Forsikring.
KRIMINELLE VANER: Nordmenn elsker å dele bilder i sosiale medier, men mange glemmer å spørre om lov. Foto: iStock, Franckreporter

Undersøkelsen viser at halvparten av unge voksne, de mellom 18 og 29-år, legger ut bilder av venner i sosiale medier uten å spørre om samtykke. I overkant av en fjerdedel mellom 30 og 44 år gjør det samme.

Det er også mange som legger ut bilder av barn i familien uten å spørre om lov på forhånd. 15 prosent av dem mellom 30 og 44 år oppgir at de har gjort dette.

Åndsverkloven og Personopplysningsloven er tydelige på når man må be om samtykke før publisering på nett. Hovedregelen at du alltid skal be om samtykke av alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffeansvar.

Bilder på avveie skaper problemer
Bruken av sosiale medier øker, og våre vaner endrer seg. Disse endringene fører til nye problemstillinger.
– Det er et faresignal når så mange som 34 prosent legger ut bilder av andre uten å spørre om lov først, og dermed ubevisst bryter loven, sier Stefan Langva, administrerende direktør i Codan Forsikring.

– Altfor mange opplever at det deles bilder av dem på nettet uten samtykke. Verken den som legger ut eller de som er avbildet vet hva disse bildene brukes til eller om de distribueres videre, og det bekymrer meg.

Ødelagt liv
Codan jobber med å vurdere risiko og farer hver eneste dag, og er opptatt av å fortelle om konsekvensene.
– Vi ser at deling av bilder er et økende problem. For de som legger ut bilder kan det føre til dommer for spredning, for de som blir avbildet kan det føre til et ødelagt liv. Vår undersøkelse bekrefter at nordmenn fortsatt har for liten bevissthet om hva som er lov når de publiserer bilder eller videoer av andre på nett, sier Stefan.

Han får støtte av Nelli Kongshaug, leder for Kors på halsen, som er en samtaletjeneste for barn og unge under 18 år.
– Vi blir daglig kontaktet av barn og unge som har opplevd at bilder av dem har blitt delt uten samtykke. Det er en ekstrem sosial belastning for dem det gjelder, særlig når bildene er av sensitiv karakter, sier Nelli.

Over 300 000 har noe de vil ha fjernet fra Google
Undersøkelsen viser også at 330 000 nordmenn (åtte prosent av befolkningen over 18 år) har informasjon eller bilder av seg selv, som de vil ha fjernet fra nettet. Én av fem mellom 18 og 29 år, svarer at det ligger søkbare bilder eller informasjon om dem som de helst skulle ha fjernet. Blant de eldre som svarte på undersøkelsen er andelen mindre.

– At bilder og annet kan spre seg veldig raskt er det ingen tvil om. Også ting man ikke ønsker skal spre seg. Vi vet at det skaper problemer, sier seniorrådgiver i NorSIS, Bjarte Malmedal.

Vet ikke hva som ligger tilgjengelig på nett
Mange er ikke så trygge som de tror. 21 prosent av alle spurte i undersøkelsen svarer at de ikke vet om det ligger uønskede bilder eller informasjon om dem tilgjengelig på nett.
For de som er uheldige og har blitt utsatt for nettkriminalitet eller ønsker å få fjernet informasjon eller bilder av seg på nettet, finnes det flere løsninger. En av dem er ID-forsikring.
– Vi har sett at nettkriminalitet er et økende samfunnsproblem, derfor får kundene våre automatisk ID-forsikring hos oss, sier Langva.

Fakta om undersøkelsen
Datainnsamlingen ble utført i perioden 23. - 30. januar 2018 i Norstats omnibus på web. Et utvalg på 1010 respondenter, som er representativt for befolkningen, svarte på undersøkelsen.

BEKYMRET: Stefan Langva mener det er et faresignal at så mange bryter loven.
SOSIAL BELASTNING: Nelli Kongshaug leder Kors på halsen, samtaletjenesten for barn og unge under 18 år. Hun forteller at bilder delt uten samtykke kan bli en stor sosial belastning for dem som er avbildet. Foto: Bård Kvandahl
SPRER SEG RASKT: Bjarte Malmedal i NorSIS advarer om at bilder, også de man ikke ønsker at skal deles, kan spre seg raskt.

Codan Forsikring er en totalleverandør av skadeforsikringer til privatpersoner og næringsliv i Norge.

Hva er ID-forsikring?
ID-forsikringen gjelder for personer som er forsikret i Codan, deres ektefelle og samboer, samt  hjemmeboende barn under 21 år. Så skulle du oppleve at andre bestiller varer i barnets navn, tenåringen blir sjikanert på nett, eller det opprettes falsk profil for samboeren, gjelder forsikringen for alle.

Hva dekker ID-forsikringen?
ID-tyveri og misbruk av din identitet
•    Identitetstyvene kan tømme kontoen din, bestille varer på nett, ta opp lån i ditt navn, eller bruke din identitet på andre måter som skader deg eller din familie.
•    I slike tilfeller får du juridisk advokathjelp for inntil 100 000 kr for å forhindre videre misbruk av din identitet, fremsette krav om erstatning for økonomisk tap og eventuelt få fjernet uberettigede betalingsanmerkninger.

Misbruk på nett
•    Dersom du eller noen i familien opplever å få bilder misbrukt på nett, eller at det legges ut krenkende materiale om deg og dine, hjelper vi deg med å fjerne slikt uønsket innhold.
•    Det kan dreie seg om mobbing og trakassering, trusler, uønskede bilder, videoer, falske profiler, kontaktopplysninger som blir spredd til andre, eller få kontroll over hackede bruker- og e-postkontoer.