3 400 skyttere til Troms

Landsskytterstevnet 2016 åpner fredag 29. juli. I år avholdes stevnet i Øverbygd med Øvre Målselv skytterlag som arrangør. 10 000 besøkende ventes å komme til Øverbygd som til vanlig har 250 innbyggere.
For 10 år siden i Målselv ble det dobbeltseier til kvinnene på Landsskytterstevnet. Mette Elisabeth Finnestad (t.h.) ble skytterdronning foran Kine Gjerstad Eide (t.v).

Det er påmeldt nesten 3 400 skyttere til årets stevne, hvor skytterkongen eller skytterdronningen blir kåret direkte på NRK torsdag 4. august klokken 19.30. Forrige gang stevnet ble avholdt i Målselv i 2006, fikk vi den første skytterdronningen. Det vil si at en kvinne ble beste skytter blant alle mannfolka. Mette Elisabeth Finnestad fra Søgne ble historisk med denne bragden, mens den andre skytterdronningen fikk vi i fjor på Lesja ved Eileen Torp fra Sartor.

- Det at jenter og gutter i alder fra 11 til over 80 år konkurrerer på like vilkår er også helt særegent for skyting i Det frivillige Skyttervesen, sier kommunikasjonssjef i Det frivillige Skyttervesen, Terje Vestvik.

Hovedspeaker på Landsskytterstevnet, Tor Idar Aune, mener stevnet har landets største arenaproduksjon for et idrettsarrangement.

- Landsskytterstevnet har utviklet seg til et av landets mest moderne idrettsarrangement, og overgår det jeg selv har opplevd som speaker andre steder som eksempelvis VM på ski, sier Aune som mener all elektronikken har gjort skyting til en fantastisk publikumsidrett.

Stevnet avsluttes fredag 5. august med kåring av de beste hurtigskytterne i Stang- og felthurtigskyting. Premiebordet på årets Landsskytterstevnet har en verdi på i overkant av 4 millioner kroner.

Terje Vestvik
Kommunikasjonssjef
Epost: terje.vestvik@dfs.no

Bilder

Om Det frivillige Skyttervesen

Lørenvangen 19

23 17 21 00https://www.dfs.no/

Følg pressemeldinger fra Det frivillige Skyttervesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Det frivillige Skyttervesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Det frivillige Skyttervesen