FICO

28 prosent av norske bedrifter mangler forsikring mot hackerangrep

Del
Antallet norske bedrifter uten datasikkerhetsforsikring er høyere enn i andre land. Det viser en ny undersøkelse om datasikkerhet utført av konsulentselskapet Ovum på vegne av det amerikanske ratingbyrået FICO, som har hovedsete i Silicon Valley.

Ifølge undersøkelsen står 28 prosent av norske bedrifter uten datasikkerhetsforsikring. Blant de bedriftene som mangler forsikring, er det så mange som 14 prosent som svarer at de heller ikke har planer om å tegne forsikring.

– Siden vi i løpet av det siste året har sett flere store datainnbrudd som har medført betydelige tap for de berørte, er vi overrasket over at det er flere bedrifter i Norge som enda har til gode å tegne forsikring mot hackerangrep. Det gjelder særlig med tanke på Norges stilling som et digitalt samfunn, sier Steve Hadaway, FICO-direktør for Europa, Midtøsten og Afrika.

Mer informasjon finnes her: http://www.fico.com/en/latest-thinking/ebook/the-nordics-views-from-the-c-suite-survey-2018

Bare 36 prosent av de norske bedriftene som deltok i undersøkelsen har en forsikring som dekker alle typer aktuell datarisiko. Videre viser undersøkelsen at 30 prosent av bedriftene mente at forsikringsselskapet ikke hadde basert forsikringspremien på en riktig vurdering av risikoprofilen til bedriften.

Ovum utførte undersøkelsen ved hjelp av telefonintervjuer med 500 ledere, for det meste IT-ledere, i bedrifter i Storbritannia, USA, Kanada, Brasil, Mexico, Tyskland, India, Finland, Norge, Sverige og Sør-Afrika. De som svarte på undersøkelsen representerte bedrifter innen finans, telekom, nett- og detaljhandel, samt kraftnæringen.

  • 28 prosent av de norske bedriftslederne i undersøkelsen opplyste at selskapet de jobber for ikke har datasikkerhetsforsikring. Til sammenligning lå gjennomsnittet på 24 prosent i de 11 landene hvor undersøkelsen ble gjennomført.
  • Bare 36 prosent av de norske bedriftene som deltok i undersøkelsen har en forsikring som dekker alle typer datarisiko.
  • Nesten hver tredje bedrift som har datasikkerhetsforsikring, sier at forsikringen ikke er basert på en riktig vurdering av risikoprofilen til bedriften.
  • På oppdrag fra Fico utførte Ovum telefonundersøkelser blant sikkerhetsledere for 500 bedrifter i Norge og ti andre land.

Sist måned gikk FICO ut med tilbud om gratis medlemskap i selskapets portal for datarisiko. Portalen gir medlemsbedrifter tilgang til en individuell sikkerhetsscore. Scoren, som er basert på utregninger generert av et datasikkerhetsprogram, kan fortelle bedrifter mye om hvordan forretningspartnere og forsikringsselskaper vurderer bedriftens nettverksikkerhet. Scoren vil også gi bedriftene grunnlag for å vurdere egen utsatthet for cybertrusler. Mer informasjon finnes her http://securityscore.fico.com.

Nøkkelord

Kontakter

Media:
Richard Yams (for FICO)
Burson-Marsteller
+46 (0) 70 666 65 38
fico@bm.com

Om FICO

Om FICO

FICO (New York-børsen: FICO) bistår bedrifter med å ta beslutninger som legger grunnlag for vekst og robusthet. FICO, som ble etablert i 1956 og har hovedsete i Silicon Valley, er en pionér innen bruken av prediktiv analyse og dataverktøy for å forbedre operasjonelle avgjørelser. FICO har mer enn 185 (amerikanske og utenlandske) patenter på teknologiløsninger som øker overskudd, kundetilfredshet og vekst for bedrifter innen finans, telekom, helse, detaljhandel og mange andre næringer. Ved hjelp av løsninger levert av FICO, har bedrifter i mer enn 100 land gjort alt fra å beskytte 2,6 milliarder betalingskort mot bedrageri til å hjelpe mennesker å få tilgang til lån og sørge for at millioner av fly og leiebiler er på riktig sted til riktig tid.

Du kan lese mer her: http://www.fico.com

FICO er en del av Fair Isaac-konsernet, som holder til i USA og flere andre land.

Om Ovum

Ovum er et markedsledende konsulentselskap som spesialiserer seg på å hjelpe digitale tjenesteytere med å yte sitt beste i en integrert, digital økonomi. Selskapets 150 rådgivere, som har kontorer over hele verden, tilbyr analyse og strategisk innsikt innen IT, telekom og media. Ovum, som ble etablert i 1985, har et av de mest erfarne analytikerteamene innenfor sin bransje og er en anerkjent kilde til teknologiveiledning blant toppledere, IT-ledere, tech-selgere, digitale tjenesteytere og embetsverk som søker grundig, nøyaktig og innsiktsfull markedsdata, research og konsulentbistand. Med 23 kontorer på seks kontinenter, tilbyr Ovum et globalt perspektiv på teknologi- og mediamarkeder og deler innsikt med tusenvis av kunder gjennom bruk av workflow-verktøy, estimater, spørreundersøkelser, markedsanalyser, teknologivurderinger og opinionsundersøkelser.

Ovum er del av markedsanalyseavdelingen til Informa plc, som er et konsern notert på London-børsen med tjenestetilbud innen markedsanalyse, akademisk publisering og events. https://ovum.informa.com/

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye