Story House Egmont

25 millioner solgte blader i 2018

Opplags- og lesertallene viser at 2018 ble et nytt krevende år for norske printmedier. Egmont Publishing holder seg stabilt i den største målgruppen, mens de øker tilbudet til de digitale brukerne.
Direktør/ansvarlig redaktør, Elisabeth Lund-Andersen har store ambisjoner for målgruppen Voksen.

- Jeg er stolt av hvor mange som leser bladene våre hver eneste uke. Tallene viser at vi har en imponerende stabilitet i vår aller viktigste målgruppe, som er de voksne, 50+. Dette er kresne, kvalitetsbevisste og kjøpesterke kunder – og de vil fortsatt ha innholdet sitt på papir. Vi solgte 25 millioner blader i fjor, og det er i stor grad fordi vi tar denne gruppen på største alvor og gir dem kvalitets-innhold, sier administrerende direktør, Nina Vesterby.

Hjemmet var igjen Norges største ukeblad i 2018, med stabil utvikling på både opplag og lesertall. Egmont Publishing offentliggjorde i forrige uke en stor omstilling av hele mediehuset. Med ny organisering skal fokus rettes enda sterkere mot målgrupper, og sikre at de ulike målgruppene alltid får innholdet de vil ha, når de vil ha det, og på de medieflatene de foretrekker.

Hjemmet-redaktør Elisabeth Lund-Andersen er ny direktør/ansvarlig redaktør for målgruppen Voksen og får en nøkkelrolle for de viktige voksne leserne.

- Hjemmet imponerer igjen. Elisabeth er en svært dyktig redaktør og tar med seg mye kunnskap, kompetanse og erfaring til sin nye rolle. Hun og de andre nye målgruppedirektørene vil ha et 360 graders ansvar for det digitale, lyd, bilde, events og print. Fremover skal vi følge målgruppene enda tettere, våge å prøve mye oftere og utvikle mange flere ideer, sier Vesterby.

Elisabeth Lund-Andersen har store ambisjoner for målgruppen Voksen.

-Opplags- og lesertallene viser at vi er best i målgruppen som alt for få medier tar på alvor. 50+ har tradisjonelt blitt sett på som mindre kommersielt interessant, men det ser vi endrer seg nå. Dette er en av våre største målgrupper med flere enn 2,3 millioner lesere, som er oppvokst med kvalitetsinnhold. De har et svært bredt spekter av interesser, har stor kjøpekraft og er i stor grad blitt digitale. Dem skal vi fortsette å ta vare på, sier Lund-Andersen.

Utviklingen i opplags- og lesertall for Egmont Publishings viser ellers samme tendens som i resten av mediebransjen, der de heldigitale brukerne beveger seg raskere til nye flater.

- Vi ser at de bladene som mister flest lesere ikke overraskende er merkevarer som retter seg mot de unge og yngre. Vi har bygd opp gode digitale tilbud for dem og ser en positiv utvikling. Influencer-satsingen Egmont People når i dag to millioner brukere hver uke. Rundt People er det spennende produkter som Klikk.no, Side2, Side3 og Blogg.no. Vi lykkes med å nå attraktive målgrupper, både digitalt og gjennom offline kanaler som events og bøker, sier Vesterby.

Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2018

Merkevare

Lesertall AIR/GEP Opplagstall (frekvens) Totalkonsum (millioner), rangert
Hjemmet 443 000/ 1 165 000 134 167 (64) 8 586 688
Her og Nå 233 000/ 405 000 59 370 (52) 3 087 240
Norsk Ukeblad 227 000/ 525 000 56 547 (52) 2 940 444
Vi Menn 219 000/ 464 000 37 068 (72) 2 668 896
Familien 267 000/ 693 000 73 265 (26) 1 904 890
Donald  327 000/ 809 000 28 759 (52) 1 495 468
SUM 20 683 626

Kilde: Kantar/Norsk Gallup

Kontaktinfo:

Nina Vesterby, Administrerende direktør Egmont Publishing, tlf 982 47 877
Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Voksen, tlf 932 45 255
Morten Danielsen, Direktør Kommersiell avdeling, tlf 938 62 953

Hjemmet imponerer igjen, sier administrerende direktør Nina Vesterby

Om Story House Egmont

Story House Egmont

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont