25 millioner solgte blader i 2018
- Jeg er stolt av hvor mange som leser bladene våre hver eneste uke. Tallene viser at vi har en imponerende stabilitet i vår aller viktigste målgruppe, som er de voksne, 50+. Dette er kresne, kvalitetsbevisste og kjøpesterke kunder – og de vil fortsatt ha innholdet sitt på papir. Vi solgte 25 millioner blader i fjor, og det er i stor grad fordi vi tar denne gruppen på største alvor og gir dem kvalitets-innhold, sier administrerende direktør, Nina Vesterby.
Hjemmet var igjen Norges største ukeblad i 2018, med stabil utvikling på både opplag og lesertall. Egmont Publishing offentliggjorde i forrige uke en stor omstilling av hele mediehuset. Med ny organisering skal fokus rettes enda sterkere mot målgrupper, og sikre at de ulike målgruppene alltid får innholdet de vil ha, når de vil ha det, og på de medieflatene de foretrekker.
Hjemmet-redaktør Elisabeth Lund-Andersen er ny direktør/ansvarlig redaktør for målgruppen Voksen og får en nøkkelrolle for de viktige voksne leserne.
- Hjemmet imponerer igjen. Elisabeth er en svært dyktig redaktør og tar med seg mye kunnskap, kompetanse og erfaring til sin nye rolle. Hun og de andre nye målgruppedirektørene vil ha et 360 graders ansvar for det digitale, lyd, bilde, events og print. Fremover skal vi følge målgruppene enda tettere, våge å prøve mye oftere og utvikle mange flere ideer, sier Vesterby.
Elisabeth Lund-Andersen har store ambisjoner for målgruppen Voksen.
-Opplags- og lesertallene viser at vi er best i målgruppen som alt for få medier tar på alvor. 50+ har tradisjonelt blitt sett på som mindre kommersielt interessant, men det ser vi endrer seg nå. Dette er en av våre største målgrupper med flere enn 2,3 millioner lesere, som er oppvokst med kvalitetsinnhold. De har et svært bredt spekter av interesser, har stor kjøpekraft og er i stor grad blitt digitale. Dem skal vi fortsette å ta vare på, sier Lund-Andersen.
Utviklingen i opplags- og lesertall for Egmont Publishings viser ellers samme tendens som i resten av mediebransjen, der de heldigitale brukerne beveger seg raskere til nye flater.
- Vi ser at de bladene som mister flest lesere ikke overraskende er merkevarer som retter seg mot de unge og yngre. Vi har bygd opp gode digitale tilbud for dem og ser en positiv utvikling. Influencer-satsingen Egmont People når i dag to millioner brukere hver uke. Rundt People er det spennende produkter som Klikk.no, Side2, Side3 og Blogg.no. Vi lykkes med å nå attraktive målgrupper, både digitalt og gjennom offline kanaler som events og bøker, sier Vesterby.
Egmont Publishings seks største titler rangert etter totalkonsum 2018
Merkevare |
Lesertall AIR/GEP | Opplagstall (frekvens) | Totalkonsum (millioner), rangert |
Hjemmet | 443 000/ 1 165 000 | 134 167 (64) | 8 586 688 |
Her og Nå | 233 000/ 405 000 | 59 370 (52) | 3 087 240 |
Norsk Ukeblad | 227 000/ 525 000 | 56 547 (52) | 2 940 444 |
Vi Menn | 219 000/ 464 000 | 37 068 (72) | 2 668 896 |
Familien | 267 000/ 693 000 | 73 265 (26) | 1 904 890 |
Donald | 327 000/ 809 000 | 28 759 (52) | 1 495 468 |
SUM | 20 683 626 |
Kilde: Kantar/Norsk Gallup
Kontaktinfo:
Nina Vesterby, Administrerende direktør Egmont Publishing, tlf 982 47 877
Elisabeth Lund-Andersen, Direktør/ansvarlig redaktør Voksen, tlf 932 45 255
Morten Danielsen, Direktør Kommersiell avdeling, tlf 938 62 953
Nøkkelord
Kontakter
Ann-Elise ErtesvågProsjektsjef
ann-elise.ertesvag@egmont.comBilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Vi du fortsette å spille? For endelig er andre bok i Edelmot-serien her.22.4.2024 10:00:22 CEST | Pressemelding
Victor Sotberg og Odin Helgheim tok leserne med storm i fjor da de lanserte tegneserien Edelmot. Og nå er den etterlengtede oppfølgeren her!
- Alt begynner i hjertet ditt17.4.2024 09:07:05 CEST | Pressemelding
Kristine Karly Tesaker levde et hektisk liv som leder i kunstfeltet og småbarnsmor. Men en dag smalt det. Nå har hun skrevet boken «Hjerteøvelser – en ny begynnelse etter stress og utbrenthet», for å gi andre et verktøy til å vinne tilliten til kroppen og hjertet tilbake.
- Dette er bokserien som skaper leselyst hos norsk ungdom!15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Mørkalven bok 3, Norges eneste manga, er tilbake. Og denne gangen tematiserer den kvinnekamp, religionskritikk og mørk magi ...
En litt annerledes quiz eller selskapslek til 17. mai?11.4.2024 12:04:00 CEST | Pressemelding
Dennis Vareide lanserer nå boken «Selskapsleker for forferdelige mennesker» - en bok full av aktiviteter, quizer og underholdning. Men dette er ikke de uskyldige selskapslekene du er vant til. Selv beskriver han de som mildt sadistiske og morbide – og kun for din indre bekjentskapskjerne.
Bli med på tegneleking hos «Odins udyr»!21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Velkommen til Udyrenes verden! Her finner du over 100 rare, kule og fargerike skapninger! Alle skapt og tegnet av den prisvinnende serieskaperen Odin Helgheim!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom