«22. juli» har rundet én million seere

– Det virker som serien svarer på et behov, sier Ivar Køhn, dramasjef i NRK.
PRØVER Å FORSTÅ: Anine (Alexandra Gjerpen) dekker terroren som journalist i Aftenposten. Foto: NRK

– Det er veldig bra å se denne målingen. Vi vet at mange opplever det som utfordrende å gå inn i dette, og det er en krevende serie, så det er rett og slett utrolig fint å få en slik respons. Det virker som serien svarer på et behov, sier Ivar Køhn, dramasjef i NRK.

• Episode 1: I verdens beste land

• NRK TV (strømming): 179.000
    • Totalt: 632.000

Dette er «22. juli»

I dramaserien «22. juli» følger vi fem hovedkarakterer. På hver sin måte blir de involvert i konsekvensene av terrorhendelsene i Regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli 2011.

Anine (Alexandra Gjerpen) dekker terroren som journalist i Aftenposten. Eivind (Øyvind Brandtzæg) må løse utfordrende oppgaver som politimann i Hønefoss. Anne Cathrine (Ane Skumsvoll) tar imot skadde som anestesilege på Ullevål sykehus. Helga (Helga Guren) møter sorgen på nært hold som barneskolelærer. Mads (Fredrik Høyer) er en høyreorientert blogger som inspirerer gjerningsmannen.

Gjennom det hovedkarakterene opplever, ser, tenker og gjør, fortelles en historie om mennesker, samfunn, systemer, verdier, valg og dilemmaer. En historie om oss.

Virkelighet møter fiksjon

«22. juli» er en dramaserie på seks episoder. Handlingen starter forsommeren 2011 og avsluttes med rettssaken mot gjerningsmannen vel ett år senere.

Bak serien ligger flere år med undersøkelser og samtaler med folk som var på jobb under og etter terrorhandlingene 22. juli 2011.

Handlingen er basert på det som skjedde i og rundt Regjeringskvartalet og på Utøya, men det er også deler av serien som er oppdiktet. Ingen av karakterene er basert på ekte personer.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

«22. juli»

• Format: Dramaserie. Seks episoder av 50 minutter.
  • Premiere: Søndag 5. januar. NRK TV kl. 06.00 og NRK1 kl. 21.30.
  • Produksjonsselskap: NRK
  • Medvirkende: Alexandra Gjerpen (Aftenposten-journalisten Anine), Øyvind Brandtzæg (politimannen Eivind), Helga Guren (barneskolelæreren Helga), Ane Skumsvoll (anestesilegen Anne Cathrine), Marius Lien (Aftenposten-journalisten Harald), Fredrik Høyer (den høyreekstreme bloggeren Mads), Gard Skagestad (sykehuspresten Knut), Hamza Kader (renholderen Liban), Melvin Lyfjell (Ruben, Helgas sønn), Markus Tønseth (Peter, Aftenposten-redaktør), Håkon Eiring (Vetle), Siri Forberg (Gerd), Modou Bah (Isak, Aftenposten-journalist), Kohinoor Nordberg, Glenn Andre Kaada, Ivar Furre Aam, Mads Henning Jørgensen, Ragnhild Arnestad Mønness, Benjamin Lønne Røsler, Mette Arnstad, Jacob Mohad, Adrian Engh Kjelløkken med flere.
  • Serieskapere: Sara Johnsen og Pål Sletaune.
  • Regi: Pål Sletaune
  • Medregi: Gjyljeta Berisha
  • Manus: Sara Johnsen (hovedforfatter), Pål Sletaune, Kjersti Wøien Håland og Gjyljeta Berisha.
  • Produsent: Elisabeth Tangen
  • Eksekutiv produsent: Ivar Køhn

TAR IMOT DE SKADDE: Anne Cathrine (Ane Skumsvoll) tar imot skadde som anestesilege på Ullevål sykehus. Foto: NRK
LØSER UTFORDRENDE OPPGAVER: Eivind (Øyvind Brandtzæg) må løse utfordrende oppgaver som politimann i Hønefoss. Foto: NRK
Ivar Køhn, dramasjef i NRK. Foto: Ole Kaland/NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.