208 millioner til opplæring på jobben

2.2.2016 13:40 | Kompetanse Norge

Nå vil flere innvandrere å få norskopplæring på jobb. I dag får virksomheter over hele landet til sammen 208 millioner kroner for å gi de ansatte opplæring i grunnleggende ferdigheter og norsk.

NORSK PÅ JOBBEN: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte tirsdag ansatte ved Consolvo, en av bedriftene som har fått tilskudd fra Vox for å drive opplæring av sine ansatte. Her hilser han på polske Tadeusz Adam, som blant annet har lært seg norsk gjennom kurs på jobben. Foto: AF-Gruppen

- Arbeidslivet endrer seg raskt. For å takle omstillingene, er vi helt avhengige av at folk kan utvikle kompetansen sin samtidig som de er i jobb, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Ti år

Det er ti år siden ordningen Basiskompetanse i Arbeidslivet (BKA) ble innført. Virksomheter i offentlig og privat sektor kan søke om midler for å gi de ansatte grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving, regning og data. I år var det første gang det også kunne søkes om midler til norskopplæring. 46 prosent av søknadene i år var om midler til norskopplæring.

- Søkertallene viser at det var riktig å inkludere norskopplæring i tilbudet. Gode ordninger for å lære norsk på jobben vil være veldig viktig når vi i tiden framover skal inkludere alle flyktningene som har kommet til Norge, sier kunnskapsministeren.

Gir verdi

Siden 2006 er BKA-ordningen utvidet fra 14 millioner til 208 millioner kroner i år. Over 53.000 kursdeltakere har fått opplæring på jobben gjennom ordningen. Det er dokumentert at opplæringen fører til færre feil, bedre rapportering og motiverte ansatte. I tillegg blir flere ansatte rustet til å ta fagbrev.

- Vi vet at arbeidsplassen er en svært viktig arena for læring, og vi ønsker derfor å stimulere til mer læring i arbeidslivet, sier Xeni Dimakos, fungerende direktør i Vox.

Det er Vox som forvalter tilskuddsordningen.

Fakta om BKA 2016

• Total ramme for 2016 er 208 millioner kroner. Det er 15 ganger så mye som den første tildelingen - 14 millioner kroner i 2006.
  • 921 virksomheter i 18 bransjer landet over får opplæringsmidler i år.
  • 76 prosent av årets søknader får midler.
  • Over 53.000 kursdeltakerne har fått opplæring i grunnleggende ferdigheter på jobben gjennom BKA-ordningen.

Guro Aardal Hagen
Kommunikasjonssjef
Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk, jobber for økt deltakelse i samfunns- og arbeidsliv ved å heve kompetansenivået for voksne. Vox er underlagt Kunnskapsdepartementet, men har også oppdrag for andre departementer og offentlige organer.