2017 var fantastisk, men hva med 2018?

Våre investeringskunder oppnådde svært god avkastning i 2017, på grunn av eksklusiv tilgang til noen av verdens beste forvaltere.

Hva venter oss i 2018?

2018 kan vi gi oss større svingninger, men porteføljene er robuste og bør kunne stå imot korreksjoner. Mer fokus på statsobligasjoner og forvaltere med god risikostyring kan bli nøkkelen for god avkastning sett i forhold til indeksen i 2018.  Indeksfond inneholder mye av det som har steget mest, og kan derfor falle sterkt.

Se mer i vedlagte rapport. Gabler Investment rapport 2017

Hva venter oss i 2018?

Gabler er skeptisk til en del av markedsføringen av grønne investeringer. Samtidig arbeider vi hardt for bærekraftige investeringer, og vi mener at vi har oppnådd gode resultater av innsatsen. Gabler har vært pådriver for at allerede etablerte dyktige kapitalforvaltere skal starte fond som skal følge ekskluderingslisten til Oljefondet. Det er nå plassert mange milliarder i disse fondene. Vi mener denne metode gir mest bærekraft i forhold til innsatsen, og samtidig bedre avkastning. Ekskluderingsmetoden Statens Pensjonsfond Utland (SPU) har utviklet sin metode for etiske og miljømessige investeringer. Den er anerkjent og gir resultater. Den er også målbar og således et godt verktøy. Spesielt nå blir den miljømessige effekten god fordi industrielt kull er kommet på ekskluderingslisten. Ekskludering kan synes som en passiv tilnærming, men etikkrådet som utarbeider ekskluderingslisten arbeider svært aktivt og gjør mye «usynlig» arbeid. Ekskludering er siste utvei når andre virkemidler har