2015: Verdiskaping i omskiftelige tider

16.03.16: Årsresultatet for forvaltningen av Statens pensjonsfond Norge i 2015 viser en avkastning på 7,0 prosent. Det er 0,5 prosentpoeng bedre enn referanseindeksen. Markedsverdien økte med 12,8 milliarder kroner og utgjorde ved årsskiftet 198,4 milliarder kroner. - Vi registrerer gode resultater i en turbulent periode både for finansmarkedene og norske bedrifter, sier Olaug Svarva, administrerende direktør i Folketrygdfondet.

Også 2015 ble et godt år for Statens pensjonsfond Norge, med en verdiøkning i aksjer på 9,9 prosent og i obligasjoner med 2,9 prosent. Den samlede avkastningen på 7,0 prosent er litt lavere enn snittet siste 10 år på 7,6 prosent.

- Usikre inntjeningsutsikter og et lavt rentenivå bidrar til avdempede forventninger til avkastningen den nærmeste tiden, sier Olaug Svarva.

Norsk næringsliv ble i 2015 preget av det videre fallet i prisene på energi og råvarer, som bidro til en oppbremsing i norsk økonomi og en svakere kronekurs.

- Det er svært krevende tider for selskapene eksponert overfor oljesektoren, mens andre selskaper får vekstmuligheter av lave renter og en svak valutakurs. Vi legger vekt på vår eierrolle og å ha en god dialog med selskapene i disse krevende tidene, sier Olaug Svarva.

0,5 prosentpoeng bedre enn referansen

Forvaltningen av Statens pensjonsfond Norge blir målt mot en referanseindeks fastsatt av Finansdepartementet. I fjor var avkastningen 0,5 prosentpoeng bedre enn referanseindeksens avkastning. Meravkastningen for renteporteføljen var på 0,2 prosentpoeng, og meravkastningen for aksjeporteføljen var på 0,7 prosentpoeng. Regnet for de siste ti årene har Folketrygdfondets forvaltning av Statens pensjonsfond Norge gitt en meravkastning på 1,1 prosentpoeng før kostnader.

- Vi fortsetter å få god uttelling for vår satsing på en aktiv og ansvarlig forvaltning. Vi har et langsiktig fokus som bidrar både til god finansiell avkastning og verdiskaping i selskapene, sier Olaug Svarva.

Statoil største investering

Ved inngangen til 2016 bestod aksjeporteføljen av 137 selskaper, som til sammen utgjorde 118 milliarder kroner. De største aksjeinvesteringene er Statoil (13,9 mrd.), Telenor (11,2 mrd.) og DNB Bank (10,9 mrd.).

Av obligasjonsporteføljen på 80 milliarder kroner, var de største investeringene i norsk stat (15,4 mrd.), DNB Boligkreditt (3,6 mrd.) og Statoil (2,7 mrd.).

Foto av adm. direktør Olaug Svarva, viseadm. direktør Lars Tronsgaard og direktør aksjer Nils Bastiansen kan lastes ned her: http://www.folketrygdfondet.no/pressesenter/category151.html

Årsrapport 2015 kan lastes ned her: http://www.folketrygdfondet.no/arsrapportering/category255.html

Kommunikasjonssjef Marika Burvald, mobil 406 77 667.
marika.burvald@ftf.no

Statens pensjonsfond Norge og Statens pensjonsfond utland ("Oljefondet") utgjør Statens pensjonsfond. Folketrygdfondet forvalter Statens pensjonsfond Norge. Kapitalen investeres i aksjer og obligasjoner i Norge, Danmark, Finland og Sverige. Folketrygdfondet er et særlovsselskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge og tar andre forvalteroppdrag gitt av Finansdepartementet. Kapitalen står som innskudd i Folketrygdfondet og investeres i Folketrygdfondets navn. Referanseindeksen fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i obligasjoner, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.