2015 – et rekordår for norsk reiseliv

Fjoråret ble et rekordår for norsk reiseliv med en antatt verdiøkning på om lag syv milliarder kroner. Det kommer flere utenlandske turister, og de som kommer, legger igjen mer penger.

Turister på Preikestolen. Foto: Terje Rakke/Nordic Life AS - Visitnorway.com

2015 er det første året på lenge med vekst i både vinter- og sommersesongen. Det er de utenlandske gjestedøgnene som har hatt størst økning, med en vekst på i overkant av åtte prosent fra året før. Til sammen utgjør utenlandske gjestedøgn i overkant av 8,8 millioner, mens norske gjestedøgn utgjør 22,8 millioner.

- Ifølge våre beregninger ender vi på om lag 31,5 millioner kommersielle gjestedøgn. Det er en økning på fire prosent, som tilsvarer 1,2 millioner gjestedøgn. Det er gledelig å fastslå at den positive utviklingen har vært helt i tråd med det vi spådde for ett år siden, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Samtidig var det totale forbruket hos turistene på ca. 67,4 milliarder kroner, som er en økning på rundt syv milliarder kroner fra 60,4 milliarder i 2014. Økningen i det samlede forbruket fordeler seg likt på økt forbruk pr døgn og økning i gjestedøgn. Om lag halvparten av økningen skyldes økning i volum og halvparten skyldes økning i forbruk per døgn.

- Vi kan slå fast at 2015 er et rekordår både i antall overnattinger og i forbruk. Når vi samtidig vet at også 2014 var et godt reiselivsår, hvor spesielt sommeren var svært bra, så står det respekt av tallene for 2015, sier Tuftin.

Norge hevder seg i internasjonal konkurranse

Det er ferie- og fritidstrafikken som driver veksten i reiselivet. Det er ingen hemmelighet at lav kronekurs gjør det billigere for utenlandske turister, men det alene er ikke årsaken til rekordbesøket. Selv med lav kronekurs er ikke Norge et lavkostland, likevel velger stadig flere å legge ferien hit. En undersøkelse Innovasjon Norge har bestilt fra Bloom Consulting viser at Norge som ferieland er en sterk merkevare på nett, og det er mange spesifikke søk etter ferier i Norge.

- Vi ser at et langsiktig og målrettet arbeid innenfor profilering og markedsføring av Norge som reisemål internasjonalt gir resultater. Vi har et produkt som er i tiden, spennende destinasjoner, og er blitt flinkere til å utvikle opplevelsene. I en stadig tøffere internasjonal konkurranse, tar Norge nå markedsandeler store og viktige markeder som Tyskland, Sverige, Danmark, Storbritannia og Nederland, sier Tuftin.

Norge har blitt et prisgunstig reisemål

Turistundersøkelsen for sommeren 2015 viser at interessen for Norge som ferieland øker i mange av våre viktigste markeder. De som har lagt ferien hit, er fornøyd med oppholdet, og undersøkelsen viser at pris i forhold til kvalitet skårer høyere enn prisnivå.

- Dette betyr at turistene føler de får verdi for pengene. Det er morsomt å se, med tanke på at Norge flere ganger den siste tiden har blitt fremhevet i internasjonal presse nettopp som et reisemål hvor du får mye for pengene. I tillegg viser undersøkelsen at nordmenn høyt på gjestfrihet, noe som helt klart har innvirkning på hvor fornøyd de er med oppholdet, sier Tuftin.

Norge er også det landet i Skandinavia som har flest gjestedøgn fra Asia, og som vokser mest i det asiatiske markedet. De siste årene har det kommet flere direkte flyruter til Norge fra både Asia og USA. Dette har vært medvirkende til at Norge ikke lenger topper listene over verdens dyreste ferieland.

- Norge er et unikt reisemål, og vi har et fantastisk produkt som mange kommer for å oppleve. Reiseliv er en viktig næring for fremtiden, og regjeringen ønsker at Norge skal ta en enda større del av den internasjonale veksten, sier næringsminister Monica Mæland.

Gode utsikter for 2016

Norges turistbarometers undersøkelse gjennomføres av Innovasjon Norge to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. Deltakerne i undersøkelsen består av representanter fra norsk og utenlandsk reiselivsnæring. Turistbarometeret viser stor optimisme ved inngangen til årets vintersesong. I tillegg viser data fra Forwardkeys at antall bestilte flyreiser til Norge med tre overnattinger eller mer, øker med 15 prosent sammenlignet med første halvår 2015.

Og spådommen for resten av 2016?

- Vi har tro på at veksten kommer til å fortsette dette året, og ut ifra tilbakemeldinger fra turoperatører i utlandet og norsk reiseliv, tror vi det blir en økning på 7-8 prosent, avslutter Tuftin.

NB!

7 milliarder er en konservativ beregning basert på det vi vet om økning i antall kommersielle gjestedøgn, og økning i døgnforbruk blant turistene som kommer. Om lag halvparten av økningen skyldes økning i volum og halvparten skyldes økning i forbruk per døgn.

Pressekontakt:
Kommunikasjonsrådgiver Maya Liu Bøckman Vinje,