2014-vekst i Jotun

(Sandefjord, september 24, 2014) Jotunkonsernet økte salget av maling med seks prosent i årets første åtte måneder, sammenlignet med fjoråret. Driftsinntektene ble 8,66 milliarder kroner og Jotun forventer også positiv salgsutvikling i tiden som kommer.

Veksten skyldes i hovedsak økt salg for Protective Coatings i nordøst Asia, stabil og god salgsutvikling for Decorative Paints i Midtøsten og økt vedlikehold for Marine Coatings. I tillegg har dekorativmarkedet i Skandinavia tatt seg opp etter en rolig start på året.

- Jotun har tilbakelagt to tertialer med solid salg. Driftsresultatet er fremdeles sterkt, men redusert med syv prosent, til 978 millioner kroner. Dette kommer primært som en konsekvens av aktiviteter knyttet til satsingen i Midtøsten, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.

Jotun opprettholder investeringsnivået fra foregående år. Per 31. august utgjør dette 549 millioner kroner, i tråd med selskapets strategiske ambisjoner. Nye fabrikkanlegg i Russland, Brasil, Kina og Oman, samt videreutvikling av eksisterende anlegg, utgjør brorparten av investeringene.

- Vi er godt posisjonert i de viktigste vekstøkonomiene. Sammen med vår organiske vekststrategi forventer vi fortsatt økt salg. Forventet økt byggeaktivitet innen shipping og fortsatt stabile råvarepriser er også viktige faktorer som vil bidra positivt, sier Fon.

Hovedpunkter:

• Omsetningsvekst
  • Økte kostnader – primært knyttet til markedsutvikling i vekstmarkeder
  • Økte investeringer for å øke kapasiteten

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) fra 1.januar til 31.august

2014  2013 Endring
 Driftsinntekter  8660  8174  6 %
 Driftsresultat  978  1050  -7 %
 Resultat før skatt   714  708  1 %

For ytterligere informasjon:
Sverre Knudsen, kommunikasjonsdirektør, mobil: (+47) 906 32 035

Jotun is one of the world's leading manufacturers of decorative paints, marine, protective and powder coatings. The group has 69 companies and 36 production facilities on all continents. Jotun's total sales in 2013 were NOK 16,022 million, and has more than 9,500 employees. The Jotun Group is organised into four segments and seven geographical regions, and has its head office in Sandefjord, Norway.