200.000 tæpper hver dag

Kontaktløse betalinger tar av skikkelig i Norge. I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 200.000 ganger hver dag, ifølge kommersiell leder Vegar W. Heir i Vipps.

I april neste år blir beløpsgrensen hevet ytterligere slik at man kan tæppe uten PIN-kode opp til 400 kroner. (Foto:BanKAxept)

Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.

- I dag kan man tæppe på alle beløp, men over 200 kroner må man taste PIN-kode. I sommer så vi at denne betalingsformen skjøt i været og nordmenn er raske til å endre vaner i takt med teknologien, sier kommersiell leder Vegar W. Heir i Vipps.

I april neste år blir beløpsgrensen hevet ytterligere slik at man kan tæppe uten PIN-kode opp til 400 kroner. Dermed vil antall kontaktløse betalinger skyte ytterligere fart utover i 2019. I dag ligger snittbeløpet per kontaktløs transaksjon på rundt 150 kroner.

Raskere og enklere
Heir mener at folk velger å tæppe kortet fordi det går mye raskere, og at det både er sikkert og enkelt.

- En gjennomsnittlig handlekurv i dagligvarebutikken er under 400 kroner, og kundene kan dermed betale enda raskere enn før. Vi vet at det går ni sekunder raskere å tæppe kortet fremfor å bruke PIN-kode eller chip, så vi sparer samfunnet for mye kø. I tillegg reduseres risikoen for svindel når PINkoden eksponeres sjeldnere, sier Heir.

Han mener at markedet for kontaktløs betaling er i endring, og at stadig flere butikker og utesteder ønsker å ta det i bruk.

Nå kommer dagligvarebutikkene
Halvparten av betalingsterminalene i Norge kan det nå tæppes på. Og nesten alle er teknisk klargjort.

- Varehandelen følger nøye med på utrullingen av bankkort og vurderer løpende når tæpping skal gjøres tilgjengelig. Vi forventer at det vil være mulig å tæppe i de fleste butikker innen sommeren neste år, også i noen av de store dagligvarebutikkene, sier Heir.

Alle de store dagligvarekjedene vil nok åpne opp for kontaktløs betaling i løpet av sommeren eller høsten neste år.

- Våre prognoser viser at vi kommer til å ta igjen våre naboland raskt, sier Heir.

BankAxept eies av bankene i Norge, og har som oppgave å utvikle nye betalingsløsninger for en verden i konstant forandring.