2 av 5 skal sove ute i sommer

Friluftsliv står høyt oppe på listen over nordmenns ferieplaner. Nå viser nye tall fra Ipsos at 2 av 5 planlegger å sove ute i naturen i sommer, enten i telt eller under åpen himmel.
POPULÆRT: 2 av 5 skal sove ute i sommer, viser en ny undersøkelse gjennomført av Ipsos, på vegne av Norsk Friluftsliv. Foto: Johnny Vaet Nordskog

- Det er en gledelig nyhet at så mange planlegger å pakke soveposen i ferien. Vi er imidlertid ikke overrasket over tallene – det å søke det enkle friluftslivet som et avbrekk fra hverdagens kjas og mas, er en viktig del av den norske feriekulturen som fortsatt står sterkt, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Unge aller ivrigst

Ikke overraskende viser undersøkelsen at unge er aller ivrigst på å sove ute. I aldersgruppen 14 – 24 planlegger flertallet, hele 60 prosent, å overnatte ute i løpet av sommeren. De mellom 25 og 39 ligger ikke langt bak– for denne gruppen er tallet 56 prosent.

- En bonus for unge, som ofte ikke har all verden å rutte med, er at det å sove ute kan gjøres rimelig. Det trenger trenger heller ikke innebære noen krevende ekspedisjon eller måneder med planlegging. Å sette opp telt ved et vann i nærheten, eller bare rigge seg til i sovepose på terrassen, kan gi uforglemmelige sommerminner, sier Heimdal.

Trendy med friluftsliv

En bonus for nordmenn som skal sove ute i sommer, er at de kan smykke seg med å være internasjonale trendsettere. I følge The Telegraph, er «friluftsliv» årets nye skandinaviske buzz-ord, som har vakt stor interesse i både Storbritannia og Japan.

Heimdal tror ikke trenden er tilfeldig.

-Dagens samfunn har et høyt, og til tider usunt, fokus på effektivitet, prestasjon og å være pålogget – og det norske friluftslivet framstår som en frisk motsats til dette. For folk i alle aldre, og kanskje spesielt for de unge, fungerer naturen litt som et fristed hvor man kan dra for å kjenne på en ro og en følelse av «å bare være» i en stund, som blir stadig vanskeligere å finne andre steder, avslutter han.

POSITIVT: Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, er positiv til at friluftsliv er trendy i sommer. Foto: Joe Urrutia

Christian Krohgs gate 10

NORSK FRILUFTSLIV er en fellesorganisasjon for 16 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 940 000 medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.

Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv