19,5 millioner er fordelt til lokale lyd og bildemedier
Medietilsynet mottok 370 søknader om tilskudd til lokale lyd- og bildemedier for 2018. Det ble søkt om over 60 millioner kroner fra totalt 121 søkere.
– Det er positivt å se at det er stor interesse for denne typen tilskudd. Årets prioriteringer skal stimulere til livskraftig lokale mediemiljøer og utbygging av digitale lokalradionett i hele landet, sier Mari Velsand direktør i Medietilsynet.
Prioriteringer i tildelingen i år:
- Søknader om investeringstilskudd til digitalisering av lokalradio
- Søknader om tilskudd til lokale programproduksjoner og utviklingsprosjekter som stimulerer til bruk av norsk musikk
Rekordmange søkte tilskudd for 2018, og den tildelte rammen for tilskuddsmidler er større enn noen gang tidligere.
I år er det flere selskaper enn tidligere som ikke kan motta støtte på grunn av reglene for tildeling av bagatellmessig støtte. Disse reglene innebærer at en mottaker over en periode på tre år ikke kan motta tilskudd på mer enn 200 000 Euro. Dette gjelder særlig utbyggere av lokale digitale nett.
Medietilsynet har fordelt tilskuddet etter innstilling fra fagutvalget for lokale lyd- og bildemedier.
Listen over mottagere av årets tildeling finner du her.
I utlysningsteksten kan du lese mer om søknaden og prioriteringer.
Kontakter
Tor Erik EngebretsenDirektør tilskudd, økonomi og marked
Tel:69301223 / 90557923tor.erik.engebretsen@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom