1881 i HUAWEI AppGallery

Huawei fyller stadig opp appbutikken AppGallery, Huaweis alternativ til Google Play. Nå er Opplysningen 1881 på plass med full funksjonalitet.
Økosystem

Siden 16. mai i fjor har det blitt klart at Huawei må utvikle en egen applattform for fremtidige Huawei-mobiltelefoner. I Norge startet arbeidet med å kontakte norske appeiere rundt årsskiftet 2019/2020. Progresjonen har vært meget god siden oppstart, og i snitt har 20 norske apper blitt tilgjengeliggjort i AppGallery hver måned.

Nå er appen fra Opplysningen 1881, Norges originale, største og mest brukte nummeropplysning, integrert med Huaweis mobiltjenestelag.

‒ Opplysningen 1881s strategi er å være på alle viktige distribusjonsplattformer. Huawei er verdens nest største mobilprodusent og satser stort på sin androidbaserte appbutikk AppGallery. Huawei har opptrådt profesjonelt i hele integrasjonsprosessen, som har vært ukomplisert og rask, sier Mads Gåsemyr, administrerende direktør i Opplysningen 1881 AS.

‒ Vi er veldig glade for at appen 1881 er i AppGallery. Appen 1881 passer som hånd i hanske med Huaweis ambisjon om å tilby lokalt tilpasset innhold for hvert marked, sier Felix Xu, norsk leder for Huawei Consumer Group.

Banker og TV-tjenester på plass

Forbrukere som nylig har kjøpt en Huawei-telefon uten Google kan fortsette å benytte tjenester fra DNB, Sbanken, Sparebank 1, NRK, Telenor, Telia, Altibox og Get. Disse selskapene er i AppGallery via Huaweis QuickApp-senter.

Med QuickApp-senteret opplever forbrukeren samarbeidspartnerens tjenester på nett tilpasset mobilens brukergrensesnitt. Dette er en enkel og effektiv tjenestedeling som er svært populær blant forbrukere og selskaper i Kina.

Kraftig satsing i Norge

Arbeidet med å utvide innholdet i AppGallery foregår med stor styrke over hele verden. I Norge har Huawei et team på 12 personer som arbeider med å fylle AppGallery med lokale apper.

Tollef Vollan

‒ Vi har etablert en avdeling bestående av bransjeledende eksperter med høy kompetanse og relevant erfaring som gjør at vi i møte med appeiere, også utvikler nye og bedre tjenester. Akkurat nå utvikles økosystemet vårt med en tjeneste kalt HiCar, som ser på hvordan smarttelefonen og bilen kan integreres. Også betalingstjenesten Huawei Pay jobber vi med for å få på plass i Norge. Mer informasjon om disse tjenesten kommer senere, sier Tollef Vollan, leder for Huaweis satsing på AppGallery i Norge.

Siden 2018 har medier og bransjeorganisasjoner anerkjent Huawei som produsent av markedets beste mobiltelefoner. Norske forbrukere har omfavnet toppmodeller som P20 Pro, Mate 20 Pro og P30 Pro. I april i fjor passerte P30 Pro samtlige Apple-modeller på salgslistene, og var for første gang landets mest solgte mobil. I dag er det om lag 720.000 aktive Huawei-mobiler i det norske markedet. Det gjør AppGallery til en attraktiv markedsplass.

Økosystem
Tollef Vollan

Om Huawei

Huawei er en global leverandør av løsninger innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Gjennom vårt engasjement og fokus på kundesentrisk innovasjon og våre solide partnerskap, har vi etablert ende-til-ende-fordeler innen telekommunikasjonsnettverk, bedriftsløsninger, mobile enheter og cloud computing. Huaweis 188 000 ansatte er drevet av å skape maksimal verdi for teleoperatører, bedrifter og forbrukere gjennom å levere konkurransedyktige løsninger og tjenester. Våre innovative produkter, løsninger og tjenester brukes i flere enn 170 land, og betjener over en tredjedel av verdens befolkning. Huawei ble opprettet i 1987, og er et privat selskap heleid av de ansatte.