18 studentgründere får 1 million i støtte hver

Masterstudenter fra hele landet pitchet nylig sine idéer foran noen av landets fremste investorer og entreprenører. 18 prosjekter har kommet gjennom nåløyet og vil motta støtte for å videreutvikle sine innovative studentprosjekter. Og denne gangen er jentene sterkt med.

Se nederst i saken for en oversikt over hvor prosjektdeltakerne kommer fra.

–  Vi er et lite land, men vi ser at den neste generasjonen entreprenører tenker stort. Det gir god grunn til optimisme. Jeg vil gratulere alle masterstudentene som nå får en unik mulighet til å realisere sine idéer gjennom STUD-ENT-ordningen. Idémangfoldet blant landets studenter er stort og gjennomføringsevnen og skaperkraften øker. Det er svært gledelig å se, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

STUD-ENT-ordningen ble lansert som et pilotprosjekt for fire år siden og retter seg mot masterstudenter og kandidater fra universiteter og høyskoler. Formålet er å teste og videreutvikle forretningspotensialet i kunnskapsbaserte idéer som springer ut fra utdanningsorganisasjonene og innovasjonsmiljøene rundt disse.

–  Ekspertgruppen av erfarne gründere og investorer omtaler dette som «vårens vakreste eventyr» sier administrerende direktør i Forskningsrådet John-Arne Røttingen. Det er inspirerende for oss i Forskningsrådet å se at det spirer og gror av unge entreprenører ved universiteter og høgskoler over hele landet, og at de bruker forskning og utvikling til å bygge nye bedrifter. Og det er særlig gledelig å se at kvinnene nå kommer sterkt og henter nær halvparten av prosjektene sier Røttingen.

Fra cosplay til rene reker

Det er stor bredde i prosjektene som mottar støtte. Costail AS skal selge verdens første elektriske hale til cosplay (rollespill)-miljøer verden rundt. Prosjektet Combine er som et Spotify for treningsmedlemsskap, prosjektet Equiconnector senker den økonomiske lista for å drive med hest ved hjelp av prinsipper fra delingsøkonomien og prosjektet Rene Reker Bergen vil bygge oppdrettsanlegg på land for scampi-reker. Felles for alle prosjektene er at de er tett tilknyttet studentenes studier og utdanningsinstitusjonens fagmiljøer.

Ekspertpanelene forteller om en sterk og positiv trend i kvaliteten på søknadene fra masterstudentene. Prosjektene er bedre begrunnet og de viktigste aspektene rundt kommersialisering av idéene er godt ivaretatt, blant annet ved at studentene gjør markedsundersøkelser og snakker med potensielle kunder for å sjekke behov og betalingsvilje.

Innovasjonsmiljøer landet rundt

Gründerprosjektene som mottar støtte kommer fra totalt 13 høyskoler og universiteter, fra Universitetet i Tromsø i nord til Universitetet i Agder i sør.

Støtten skal brukes til at studentene kan jobbe fulltid med sine prosjekter. Utdanningsorganisasjonene kan bidra med mentorer, forskningsstøtte, fysiske arbeidsplasser og testfasiliteter for utprøving og utvikling av prosjektene.

–  Det er påfallende høyere nivå på søknadene i år enn tidligere. Vi tror det blant annet har å gjøre med at utdannings- og innovasjonsmiljøene landet rundt har sterkere fokus på kunnskapsbasert innovasjon. Det er et godt vårtegn med tanke på neste generasjons evne til bred og kunnskapsbasert verdiskaping, sier Røttingen.

Dette er de 18 prosjektene som mottar støtte:

Sensero – bruker maskinlæring for å visualisere flyten av energi i strømnettet for å kunne forstå hvor energi går tapt.
Prosjektdeltagere fra Oslo, Asker, Klæbu, Alta og Bærum

Studio Gauntlet – utvikler spillopplevelser som oppmuntrer barn, foreldre og venner til å samarbeide om ulike utfordringer i spillene.
Prosjektdeltagere fra Sandefjord og Bodø

Costail AS - kommersialisering av verdens første elektriske autonome hale til salg i Cosplay-markedet (utkledning til fantasifigurer og rollespill).
Prosjektdeltagere fra Åsgårdstrand, Trondheim, Oslo, Harøy, Fyresdal og Bergen

Rene Reker Bergen – produserer tropiske reker i et rent varmtvannsmiljø på land.
Prosjektdeltagere fra Stavanger, Bergen og Asker

Salmogram – bruker maskinlæring for å gjenkjenne individer innen lakseoppdrett. Det åpner for gode data om laksen (blant annet genetisk informasjon) og gir mulighet til å følge fiske hele veien til slakt.
Prosjektdeltagere fra Lier, Oppegård, Lillehammer

Combine – nytt treningskonsept som samler ulike treningssentre i ett og samme medlemskap, slik at man får tilgang til flere sentre for samme pris.
Prosjektdeltagere fra Ålesund, Drammen og Bodø

Koble – vil bruke maskinlæring for å gjøre det enklere og rimeligere for arbeidsgivere å trekke til seg, følge opp og rekruttere nye ansatte blant studenter i Europa.
Prosjektdeltagere fra Asker, Skien, Bergen, Oslo og Tønsberg

EquiConnector – bruker prinsipper fra delingsøkonomien og utvikler en digital møteplass som vil gjøre det enklere og rimeligere å drive med hest (for de som ikke kommer fra kjøpesterke familier).
Prosjektdeltagere fra Kristiansand

RagnaRock Geo – bruker kunstig intelligens for å tolkeseismiske 3D-kart av undergrunnen for å spare tid og penger i arbeidet med å finne olje.
Prosjektdeltagere fra Oslo, Trondheim, Stabekk og Ski

BirdsView – utvikler analyseverktøy basert på radar og maskinlæring for å oppdage råte i strømnettenes tremaster.
Prosjektdeltagere fra Bergen, Os, Oslo, Stavanger, Steinkjer, Bærum og Haramsøya (utenfor Ålesund)

SKIE – Utvikler smarte blendingsgardiner som kombinerer solskjerming med energiproduksjon.
Prosjektdeltagere fra Los Angeles, Bodø, Kongsberg og Notodden

Studio Føy – Utvikler modell for å skape en sterkere følelsesmessig tilknytning mellom forbrukere og produkter fra møbel- og interiørbransjen for å forlenge produktenes levetid.
Prosjektdeltagere fra Hamar og Holmestrand

Sentient Finance AS – utvikle algoritme som vil skape en presis sammenheng mellom bedrifters finansregnskap og bedriftenes framtidige utvikling.
Prosjektdeltagere fra Kristiansand og Oslo

Goalkeeper AS – digital tjeneste som motiverer brukerne til fysisk trening gjennom avtaler med venner og bekjente kombinert med premier i form av gavekort.
Prosjektdeltagere fra Sandvika, Sandnes, Trondheim, Førde, Bergen og Stavanger

FORNY2020 Stud-ENT: ION - Internet Of Noise – et kostnadseffektivt og robust system av sensorer (software og hardware) som generer et interaktivt støykart.
Prosjektdeltagere fra Lier, Tønsberg og Kolbotn

Drowzee – utvikler et nevrologisk hjelpemiddel for søvnforstyrrelser som tillater trening på avslapningsteknikker for innsovning.
Prosjektdeltagere fra Sandnes, Kvelde og Hellesylt

Spot av AltReal AS – utvikler digitalt verktøy for å motivere folk (for eksempel elever) til å møte opp på rett sted til rett tid.
Prosjektdeltagere fra Bergen

Spellbound – vil utvikle en digital læringsplattform som vil gjøre tekstbøker levende gjennom audiovisuelt omsluttende innhold.
Prosjektdeltagere fra Stavanger, Horten, Haugesund, Nittedal, Stavanger og Sotra

Kommunikasjon:
Thomas Evensen

OM ORDNINGEN:

Forskningsrådet benytter et ekspertteam på 21 eksterne entreprenører, investorer, fagspesialister og industripersoner til å vurdere søknadene etter gitte kriterier hvor kunde- og markedsforståelse samt gjennomføringsevne er gjennomgående viktig.

Ekspertene møter også de beste søkerne og gir verdifulle råd og tilbakemeldinger knyttet til utfordringene prosjektene og studentene har foran seg.

Neste mulighet til å søke STUD-ENT-ordningen er i februar 2020. STUD-ENT ble etablert som en pilotordning i 2016 og Forskningsrådet vil i tiden fremover ha dialog med studenter, utdanningsorganisasjoner og ekspertene fra panelene for å videreutvikle ordningen.