BarnekreftforeningenBarnekreftforeningen

1600 mosjonssyklister sykler til Paris for å støtte barn og unge med Kreft

Lørdag 9.juli samles 126 syklister fra hele Norge utenfor Rishospitalet for å sykle til Paris. Team Rynkeby Norge har i år fire lag fra Østfold, Rogaland, Nord-Norge og Oslo. Sammen har de som mål å samle inn 6 millioner kroner til forskning på barnekreft.

Syklistene fra Norge er en del av veldedighetssykkellaget Team Rynkeby som består av totalt 1600 syklister og 400 hjelpere fra Norge, Danmark, Sverige, Finland og Færøyene. Alle som er med i Team Rynkeby er frivillige og syklistene betaler selv utgiftene for hele reisen. Gjennom hele året jobber syklistene for å skaffe sponsorer. Rynkeby Foods A/S dekker alle de sentrale kostnadene i forbindelse med prosjektet. Dermed kan pengene som Team Rynkeby samler inn i hvert land, gå direkte til formålet. I 2015 klarte alle lagene til sammen å donere 60,5 millioner NOK til kampen mot Barnekreft; et viktig bidrag i kampen mot Barnekreft.

Årlig dør 50 norske barn av kreft, noe som gjør kreft til den hyppigste medisinske dødsårsaken blant barn og ungdom, derfor er det behov for en målrettet forskningsinnsats på området. Team Rynkeby er Barnekreftforeningens største sponsor og i løpet av de fire siste årene har Team Rynkeby Norge bidratt betydelig med innsamling av penger for å bekjempe barnekreft. I 2015 samlet det norske laget inn hele 2, 5 millioner kroner til Barnekreftforeningens forskningsfond. Når de målet sitt i år, har de samlet inn 10 millioner kroner på de fire årene de har syklet. Dette gjør det mulig for Barnekreftforeningen å realisere flere viktige forskningsprosjekter.

Hvert lag sykler sjarmøretapper fra sine hjemsteder, før de samles på Rikshospitalet for en felles avreise 9.juli. Diplom-is sponser med is til alle barna. Barnekreftforeningen og andre støttespillere vil ønske syklistene lykke til på den lange turen som er drøye 1200 km. Lagene sykler i syv etapper ned til Paris og ankommer 16.juli.

Team Rynkeby
• Veldedighets sykkellag stiftet i 2002 da den danske juiceprodusenten Rynkeby foods A/S skulle sykle til Paris for å se avslutningen av Tour de France.
• Laget består av 1600 syklister fordelt på 38 lag fra Norge, Danmark, Sverige, Finland og Førøyene.
• Pengene går til barn og unge med kreft.
• Alle syklistene forplikter seg til å samle inn penger via sponsorer gjennom året.
• Alle som er med på arrangementet er frivillige.
• Turen fra Norge til Paris er ca 1200 kr og sykles i syv etapper.
• For mere info om Team Rynkeby se:

Lars-Espen Hansen
Country Manager
leh@team-rynkeby.com

Team Rynkebysyklister, foto: Thomas Nørremark

Team Rynkeby

Team Rynkeby er et nordisk veldedighetssykkellag som hvert år sykler til Paris for å samle inn penger til kreftsyke barn og deres familier.Team Rynkeby ble stiftet i 2002, da 11 mosjonssyklister med tilknytning til den danske juiceprodusenten
Rynkeby Foods A/S bestemte seg for å sykle til Paris for å se avslutningen av Tour de France.

I dag består Team Rynkeby av 1600 mosjonssyklister og 400 hjelpere fordelt på 38 lokale lag fra henholdsvis Danmark, Sverige, Finland, Norge og Færøyene.

Gjennom nesten et helt år må deltakerne ikke bare kunne bli i stand til å sykle de drøye 1200 kilometerne til Paris – de forplikter seg også til å gjøre en innsats for å skaffe penger til kreftsyke barn og deres familier.