1,6 milliarder kroner til Coops medeiere
Coops suksess i dagligvare- og byggmarkedet fortsatte gjennom 2017. Aldri før har Coop hatt flere medeiere - og aldri tidligere er det utbetalt et større kjøpeutbytte enn for 2017.
– Coop er ikke som konkurrentene. Vi tror på deling, og eies ikke av noen få søkkrike familier men av våre 1.63 millioner medeiere. Hos Coop kan alle bli medeier, og det er derfor ekstra hyggelig å jobbe i Coop i disse dager, når overskuddet deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte utbetalt, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.
I løpet av februar utbetales opptjent kjøpeutbytte, bonuser og rabatter fra Coops partnere. Totalt deler Coops medeiere 930 millioner kroner, mens den totale medlemsnytten med medlemskupp, kuponger og andre kontantrabatter utgjorde hele 1,6 milliarder kroner for 2017. Pengene som utbetales blir satt inn på den enkeltes medlemskonto i sitt samvirkelag. Medeierne velger selv om de ønsker å ta ut pengene, eller om de vil spare dem til en hyggelig rente.
- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder, og hver og en har bidratt til at vi også i år kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 100.000 nye medeiere i Coops samvirkelag i Norge, og særlig er veksten stor blant yngre kunder. Mange liker nok tanken på at vi deler overskuddet fremfor at et par enkeltfamilier tjener penger i overflod. I tillegg merker vi at grunnverdiene til Coop, som samfunnsansvar, lokal tilhørighet og ikke minst muligheten til å påvirke treffer mange unge, sier Stokke.
Stokke tror på fortsatt suksess for Coop i et marked preget av svak vekst og sterk konkurranse.
- Vår lavpriskjede Extra ble også vekstvinner i 2017. Vinneroppskriften er enkel. Vi kombinerer lave priser med et langt større utvalg av varer enn lavpriskonkurrentene. Det har åpenbart slått bra an hos kundene, og vi øker i år antallet butikker kraftig. Totalt vil vi åpne mer enn 100 nye Extra-butikker i alle deler av landet, sier Stokke.
Offisielle tall for utviklingen i den norske dagligvarebransjen presenteres av analyseselskapet Nielsen i slutten av februar.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom