1,6 milliarder kroner til Coops medeiere

2017 ble nok et rekordår for Coop i Norge, og de 1,63 millioner medlemmene, som også er medeiere i Coop, kunne innkassere hele 1,6 milliarder kroner i medlemsnytte. Av dette utgjorde kjøpeutbytte og andre bonuser rekordstore 930 millioner kroner.
Konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke, gleder seg over nok et rekordår for Coop. Foto: Coop.

Coops suksess i dagligvare- og byggmarkedet fortsatte gjennom 2017. Aldri før har Coop hatt flere medeiere - og aldri tidligere er det utbetalt et større kjøpeutbytte enn for 2017.

– Coop er ikke som konkurrentene. Vi tror på deling, og eies ikke av noen få søkkrike familier men av våre 1.63 millioner medeiere. Hos Coop kan alle bli medeier, og det er derfor ekstra hyggelig å jobbe i Coop i disse dager, når overskuddet deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte utbetalt, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA.

I løpet av februar utbetales opptjent kjøpeutbytte, bonuser og rabatter fra Coops partnere. Totalt deler Coops medeiere 930 millioner kroner, mens den totale medlemsnytten med medlemskupp, kuponger og andre kontantrabatter utgjorde hele 1,6 milliarder kroner for 2017. Pengene som utbetales blir satt inn på den enkeltes medlemskonto i sitt samvirkelag. Medeierne velger selv om de ønsker å ta ut pengene, eller om de vil spare dem til en hyggelig rente.

- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder, og hver og en har bidratt til at vi også i år kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 100.000 nye medeiere i Coops samvirkelag i Norge, og særlig er veksten stor blant yngre kunder. Mange liker nok tanken på at vi deler overskuddet fremfor at et par enkeltfamilier tjener penger i overflod. I tillegg merker vi at grunnverdiene til Coop, som samfunnsansvar, lokal tilhørighet og ikke minst muligheten til å påvirke treffer mange unge, sier Stokke.

Stokke tror på fortsatt suksess for Coop i et marked preget av svak vekst og sterk konkurranse.

- Vår lavpriskjede Extra ble også vekstvinner i 2017. Vinneroppskriften er enkel. Vi kombinerer lave priser med et langt større utvalg av varer enn lavpriskonkurrentene. Det har åpenbart slått bra an hos kundene, og vi øker i år antallet butikker kraftig. Totalt vil vi åpne mer enn 100 nye Extra-butikker i alle deler av landet, sier Stokke.

Offisielle tall for utviklingen i den norske dagligvarebransjen presenteres av analyseselskapet Nielsen i slutten av februar.