16. mai er den lille bulkedagen

Pinsehelgen byr på mange bilskader, og nordmenns tendenser til stress før helligdager gir oss «den lille bulkedagen».

Pinsehelgen gir ofte mange skader og 16.mai er den lille bulkedagen.

De siste tre årene har SpareBank 1 Forsikring registrert godt over 4300 bilskader bare i pinsehelgen, og over 1100 av disse er sammenstøt og kollisjoner.

- Flest sammenstøt oppstår ved rygging, påkjøring av parkert kjøretøy og påkjøring bakfra. Dette er skader for over 50 millioner, og sammenstøt er de ulykkene som er dyrest, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i SpareBank 1 Forsikring.

Tall fra Finans Norge viser at vi får flere skader i utfarten enn på vei hjem fra pinsehelgen. Faktisk er det færre skader på 2. pinsedag enn snittet for måneden ellers.

Den lille bulkedagen
22. desember har i mange år vært omtalt som den store bulkedagen. Dagene før mai-helligdagene føyer seg inn i mønsteret over nordmenns stress før de store høytidene.

- På den store handledagen før 17. mai er det nær 30 prosent flere bilsmeller i forbindelse med parkering og rygging enn ellers i mai. På 16. mai er det i snitt 807 skader mot 620 ellers i mai, sier Nielsen.

De siste fem årene har 16. mai i snitt hatt 1173 trafikkskader per dag, mot 941 i snitt pr dag i mai. Ingen andre dager i mai har så høyt skadetall som 16. mai.

- Det er meldt fint vær flere steder i landet så vi regner med at mange skal ut på veiene. Vårt tips er å ta med tålmodighet og en kjølebag med kald drikke. Og pass på at nettbrettet for barna er montert fast i setet. Disse kan forårsake stor skade hvis det blir en bråstopp, sier Nielsen.

Registrerte bilskader i pinsehelgen hos SpareBank 1 Forsikring:
2017: 1477 skader. Av disse ca. 450 sammenstøt
2016: 1286 skader. Av disse ca. 300 sammenstøt
2015: 1610 skader. Av disse ca. 370 sammenstøt

Antall  bilskader i pinsen, tall fra Finans Norge
2017: Pinseutfart: 1132 bilskader. Pinsehjemfart: 778 bilskader. Snitt i pinsemåneden: 1047 2016: Pinseutfart: 1308 bilskader. Pinsehjemfart: 658 bilskader. Snitt i pinsemåneden: 890 2015: Pinseutfart: 1107 bilskader. Pinsehjemfart: 546 bilskader. Snitt i pinsemåneden: 915

Pinsehelgen gir ofte mange skader og 16.mai er den lille bulkedagen.