1,5 millioner seere var innom NRK1s valgnattsending

En hel verden har fulgt USA-valget. I Norge valgte et flertall av TV-seerne å følge valgnattsendingen på NRK1.

— Som vi alltid har sett er NRK førstevalget for publikum når store og viktige ting skjer i verden, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Hele 1,5 millioner TV-seere var innom valgsendingen på NRK1 fra kl. 21.30 og fram til klokken 03.00 som er det tidsrommet vi foreløpig har tall for. I snitt var det 300 00 seere som fulgte sendingen minutt for minutt.

Rett før kl. 03.00 var det fortsatt nesten 100 000 som satt oppe og så på NRK1. Det er nesten tre ganger så mange som på samme klokkeslett da Obama ble valgets vinner i 2008.

I morgentimene onsdag har det vært en eksplosiv vekst i bruk av NRKs forsider på nett og mobil, med nesten 200 000 unike brukere i timen på mobil. Besøkstallene for nettsidene til Urix er samtidig blant de aller høyeste noensinne.

NRKs nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord er imponert over det NRK Nyheter har levert.

— Det er lagt ned store ressurser og en vanvittig innsats fra veldig mange for å dekke det som en hel verden har fulgt i spenning. Dette USA-valget har for lengst blitt kalt historisk. Tallene både på TV og nett tyder på at publikum har satt pris på den jobben vi har gjort, sier Beverfjord.

For mer informasjon kontakt nyhetsredaktør i NRK, Stein Bjøntegård tlf. 91158914 eller NRKs nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord tlf. 99214634

Slik blir TV-julen på NRK30.11.2017 17:49Pressemelding

«Little Women» er et splitter nytt kostymedrama basert på Louisa May Alcotts berømte roman fra 1800-tallet. BBC-serien er en av flere du kan kose deg med på NRK i julen. «Kvelden før kvelden» byr på julestemning fra Sporten på Frognerseteren og «Ribbe minutt for minutt» - fra en stekeovn. Stjernekampvinner Adam Douglas er en av mange artister vi kan lytte til i NRKs sjangerbrede musikktilbud i desember. «NRKs juleparty» er ett av dem. Vil du bestemme TV-kvelden selv, er NRK TV det perfekte alternativ.