Kulturminnefondet

1.400 000 til Trevarefabrikken!

Trevarefabrikken har siden oppføringen i 1948 bidratt til et stor fang av ulike virksomheter og arbeidsplasser, og bidrar i dag gjennom ny bruk til næring.
Trevarefabrikken får 1.400 000 i tilsagn fra Kulturminnefondet. Dette er det andre tilsagnet fra Kulturminnefondet til Trevarerfabrikken. (foto: Einar Engen/Kulturminnefondet)

Bygget har derfor en sentral del av miljøet og gir en stor opplevelsesverdi knyttet til nær historie og industri. Hovedaktivitetene har vært trandamperi og snekkeriverkstedet, men det har også vært andre aktiviteter som hermetikkfabrikk og rekepilleri. Snekkeriverkstedet var nasjonalt kjent for sine trapper, møbler og likkister. Bygget stod tomt fra 2010 til Trevarefabrikken ble kjøpt av Mats og Andreas Alfsen, og Andreas og Martin Hjelle som har gjort stedet til et spennende næringsprosjekt.

I Kulturminnefondets vurdering vektlegges byggets opplevelsesverdi, og dets historie, samtidig er dette et godt prosjekt som fremmer næring i kulturminne og vern gjennom bruk. Kulturminnefondets styre har derfor truffet vedtak om tilsagn på kroner 1.400 000 til Trevarefabrikken som tidligere også har fått tilsagn på 140 000.

-Styret i Kulturminnefondet har vært opptatt av at dette er et godt planlagt tiltak, med svært engasjerte eiere. Vi ser dette som et godt eksempel på hvordan kulturminner kan spille en aktiv rolle i lokal kulturbasert utvikling, sier Simen Bjørgen.

Den 17.oktober vil Kulturminnefondet ved direktør Simen Bjørgen overekke tilsagnet til Trevarefabrikken. Vi inviterer pressen til utdelingen som vil skje i forbindelse med en paneldebatt under teamet «Kultur + turisme = sant», med deltakerne: Cecile Haaland gründer Engelskmannbrygga i Henningsvær, Simen Bjørgen direktør for Kulturminnefondet, Trygve Sveen daglig leder/partner for XXLofoten og ordfører for Vågan kommune Eivind Holst. Her vil det drøftes hvordan et samarbeid kan føre til en mer berekraftig kulturturisme.

Bilder

Om Kulturminnefondet

Kulturminnefondet
Bergmannsgata 17
7374 Røros

73 10 36 00http://www.kulturminnefondet.no

Kulturminnefondet er et lavterskeltilbud og en rendyrket tilskuddsordning for private eiere av verneverdige kulturminner. Vi skal bidra til at et mangfold av kulturminner og kulturmiljøer bevares, så de kan benyttes som grunnlag for framtidig opplevelse, utvikling og verdiskaping.

For å få støtte må eier søke oss. Midlene blir fordelt gjennom vedtak gjort av Kulturminnefondets styre.

Les mer på våre nettsider.

Følg pressemeldinger fra Kulturminnefondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturminnefondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kulturminnefondet