1,4 millioner nordmenn er redde i trafikken

Mer enn hver tredje nordmann har vært redd i trafikken det siste halvåret og nesten halvparten av oss har vært vitne til eller opplevd nestenulykker og farlige trafikksituasjoner. – Skremmende mener Trygg-Trafikk direktøren.
Mer enn hver tredje nordmann har vært redd i trafikken siste halvåret viser fersk undersøkelse fra Trygg Trafikk (Foto: Colourbox)

Norge er verdens mest trafikksikre land og likevel føler vi oss redde i trafikken. Tallene kommer frem i en fersk undersøkelse utført av Kantar TNS for Trygg Trafikk.

– Temperaturen er høy i trafikken og vi ser ofte konflikter mellom gående, syklende og kjørende. Konfliktnivået handler ikke bare om sekunder og fremkommelighet, men også i stor grad om frykt! Når redselen slår inn blir vi rett og slett stresset og da tar vi flere forhastede valg, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

Den landsomfattende Kantar TNS-undersøkelsen viser nemlig at 35 prosent har vært redde i trafikken det siste halvåret, mens 48 prosent har vært vitne til eller opplevd nestenulykker i samme periode.

Frykt skaper farlige situasjoner
Tallene bekymrer Trygg Trafikk:

­

– Stadig flere nordmenn skal sykle og gå i fremtiden, men vi må sørge for at det ikke fører til alvorlige ulykker. Når du er redd og det koker i topplokket tar du ikke de beste valgene. Vi er for raske i vendingen, gjør feil og dette øker risikoen for ulykker. Vær oppmerksomme på hverandre og vis hensyn! oppfordrer Trygg Trafikk-direktøren.

Flere sårbare trafikanter i fremtiden
Stortinget har vedtatt at trafikkveksten i byene skal skje ved at flere skal sykle, gå eller kjøre kollektivt. Det vil innebære en betydelig økning i antall sårbare trafikanter, som gående og syklende, i årene som kommer.

Ulykkesstatistikken viser samtidig at fotgjengere og syklister har betydelig høyere risiko for å bli drept eller hardt skadd i trafikken enn f.eks. bilførere.

– Flere sårbare trafikanter vil gi oss nye utfordringer å håndtere. Derfor blir det avgjørende at vi klarer å tenke nytt og tilrettelegge for god sameksistens mellom de ulike gruppene trafikanter. Det innebærer at vi må tilrettelegge enda bedre for syklister og fotgjengere. I sammenstøt med en bil vil alltid syklisten eller fotgjengeren tape, avslutter Johansen.

Trygg Trafikks nasjonale Trafikksikkerhetskonferanse går av stabelen tirsdag og onsdag denne uken. Årets tema er sårbare trafikanter. Se programmet på www.tryggtrafikk.no