1349 Torgersen

11.3.2016 10:00 | Geelmuyden Kiese

(Oslo, 11. mars 2016) Den prestisjefylte prisen Årets Eksil-GKer går i år til Bård Torgersen, forfatter, artist og fotograf. Kåringen ble kunngjort på Geelmuyden Kieses årlige alumnitreff, 10. mars. Om lag 500 tidligere og nåværende medarbeidere i selskapet har deltatt i kåringen.

Bård Torgersen og Hans Geelmuyden under pokaloverrekkelsen.

– Bård Torgersen var ansatt i GK fra 1997-2000 og etterlatte seg kunstneriske avtrykk både som tekstforfatter og i kraft av sin personlige stilart i selskapet. For meg ble det helt banebrytende at Torgersen hadde fått tatovert inn 1349 over hele magen, i fall noen skulle finne ham i bevistløs tilstand. 1349 er postnummeret til Rykkinn, sier Hans Geelmuyden, Sjef i Geelmuyden Kiese Gruppen. Selv har han tatovert inn 1326 under beltestedet i håp om å bli returnert til hjemstedet.

Lord Bård Torgersen fortsetter å utfordre innenfor skjønnlitteratur og kultur. Han utga i 2015 sammen med musiker Kenneth Ishak under navnet Universet, bokalbumet «Vi skal ikke dø. En gang til». Intensjonen var å koble tekstene sammen på en ny måte og bringe sammen elementer fra både dikt og prosa. Lydbildet strekker seg fra det akustisk varme i piano og vibrafon til distinkte rytmer og syntetisk bass. Tekstene vandrer fritt fra det nøkterne til absurde, og videre til det komiske og truende melankolske. «Vi skal ikke dø. En gang til» ligner ikke på mye annet, men mannen med 1349 tatovert inn over hele magen høster gode kritikker.

De øvrige nominerte kandidatene til årets eksil-GKer var:

Even Westerveld har bidratt til knallsterke økonomiske resultater, og styrket omdømme for DnB med åpen kommunikasjon. Ansatt i GK 2007-2013.

Christoffer Nøklebys kommunikasjonstalent bidrar fortsatt til økt salg for Mercedes-Benz Norge også i 2015, sammenlignet med året før. I tillegg til å selge biler, skriver han også for Minerva om førerløse biler og etikk. Ansatt i GK 2011-2012.

Svein Tore Bergestuen ble i 2015 politisk rådgiver for Hadia Tajik. Bergestuen har alltid vært for åpenhet og opptatt av tydelig tale, noe rådgivningen til Tajik har vist. Ansatt i GK 2008-2010.

Prisen Årets Eksil-GKer ble første gang delt ut i 2010. Julie Brodtkorb ble prisens aller første vinner, for sin valgkampinnsats for Høyres Erna Solberg i 2009. Året etter ble Jørgen Kildahl kåret for sin kometkarriere i den tyske energigiganten Eon. I 2011 tok Erik Nord prisen for sitt bidrag til store strukturendringer i medie-Norge som direktør i Media & Content Services AS og styrelederverv i A-pressen, Startsiden og Riks-TV, og prisen for 2012 gikk til Jo Kiese som grunnla Geelmuyden Kiese sammen med Hans Geelmuyden i 1989 og dermed må bære mye av skylden for alt som er gått galt siden. I 2013 mottok Tom Kvisle prisen som årets Eksil-GKer, for sin innsats med å posisjonere Westerdals til en av de ledende utdanningsinstitusjonene for kommunikasjon og media. I fjor gikk prisen til administrerende direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Morten H. Jørstad (95795829), Administrerende direktør i Geelmuyden Kiese Norge
Hans Geelmuyden (90203484), Sjef i Geelmuyden Kiese Gruppen