1,29 milliarder i momskompensasjon til frivilligheten over hele Norge

Nå er det kjent at Kulturdepartementet deler ut 1,29 milliarder i momskompensasjon til frivilligheten. Likevel blir bare tre av fire momskroner frivilligheten har betalt kompensert. Regjeringen burde gitt full momskompensasjon, mener Frivillighet Norge.

Speidergrupper over hele landet er blant de som mottar momskompensasjon. Foto: Ingvild A. Hage/Norges Speiderforbund

Før jul vil årets momskompensasjon bli overført til bankkontoen til 23 000 lokale lag og foreninger. Det er et kjærkomment bidrag for teatergrupper, hjelpekorps og sanitetsforeninger over hele landet.

– Norge er fullt av ildsjeler som står på året rundt og skaper aktivitet i sine nærmiljø. Disse midlene gjør at de kan bruke mer tid på aktivitetene de brenner for og mindre på å samle inn penger, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Politikere på nasjonalt og lokalt nivå er flinke til å rose frivillighetens bidrag til alt fra å inkludere flyktninger i sine nye lokalmiljø til å styrke folkehelsen. Til tross for dette får idrettslag, speidergrupper og andre lag og foreninger en mindre andel av momsen kompensert i år sammenlignet med i fjor.

Den såkalte avkortningen, som angir hvor mye av momsen som ikke blir kompensert, er i år på 23,7%, mot 17% i 2014.

– Dette er en uheldig utvikling. Hvis regjeringen virkelig ville satse på lokal frivillighet, burde den ha gitt full momskompensasjon. Dette er en av de de ordningene som treffer bredest av alle statlige overføringer til frivilligheten, og en investering som gir samfunnet skyhøy avkastning, sier Frivillighet Norges generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen.

Å fjerne momsbyrden for frivillig sektor har vært den viktigste saken for Frivillighet Norge i mange år, og gjennomslaget kom i 2010 da momskompensasjonsordningen ble opprettet. Siden den gang har Frivillighet Norge arbeidet med å forbedre og videreutvikle ordningen.

Se også pressemelding fra regjeringen: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/momskompensasjon-til-23-000-frivillige-lag-og-organisasjonar/id2522754/