10 ord du bør unngå i en jobbannonse

Stillingsannonsene blir stadig mer like, det er virkelig få som skiller seg ut. Hva kan du gjøre for å unngå at din annonse lyder likt som alle andres? Vi jobber hele tiden med å forbedre våre egne annonser, og har funnet noen ord som man med fordel kan droppe. Ord som brukes til det kjedsommelige, og som ikke tilfører mottakeren særlig verdi. Hvis ordet du bruker ikke kan byttes ut med et som har motsatt betydning, så kan det være lurt å skrive om teksten.

Her er et knippe ord du bør vurdere å styre unna:

Samarbeidsvillig
Dette ordet finner du i nesten alle annonser, uansett bransje. Selv i stillinger der typiske oppgaver normalt ikke krever samarbeid.

Har du tenkt på hva alternativet er? Tvilsomt om noen vil ha en person som ikke samarbeider.

Fremoverlent
Litt bedre enn proaktiv, som begge er oppbrukt. Vil du ansette en som er tilbakelent? Kanskje kan man få sagt dette på en annen måte; «Du tar initiativ, (…)»

Entusiastisk
Det motsatte er vel en passiv person – og det er kanskje ikke mange jobber hvor en slik profil passer inn.

Positiv
Nei, la oss få inn en negativ person, det savner vi her på jobben.

Effektiv
Ineffektiv? Er det virkelig noen som ser etter folk som ikke får ting unna? Unntaket er stillinger tilrettelagt for mennesker med særskilte behov.

Jobber godt selvstendig og i team
Her bør man ta et valg på hva slags type person man helst vil ha. Hva er viktigst i stillingen? Som regel tenderer en person mot å enten være best med selvstendige oppgaver, eller blomstre i et team – ikke begge deler.

Spennende
Hvem vil kjede seg på jobb? Vær mer presis, hva er det som er spennende?

Sulten
Vel, det motsatte er mett, altså ikke særlig klar for mer.

Høy arbeidskapasitet
Dette er svært individuelt og vanskelig å spesifisere. Her kan det heller være gunstig å beskrive aktuelle oppgaver man forventer at søkeren bør mestre.

Hyggelig arbeidsmiljø
Tja, er det noen som annonserer at de har det har nitrist på jobb?

Hva er hyggelig? Takhøyden? Ekstra god lunsj? Mange har fine tiltak for at folk skal trives, så få det frem!

Kort oppsummert: Dropp selvfølgelighetene og beskriv heller hvordan en typisk arbeidsdag kan oppleves for den du vil ha tak i. Det krever noe større innsats, men annonsen blir så mye bedre.

Linda Vingmark Baumann - fagansvarlig design og tekst.