10 millioner til nytt økologifond

REMA 1000, Felleskjøpet, Norgesmøllene AS og Mesterbakeren har undertegnet en avtale om etableringen av et økologifond på 10 millioner kroner. Fondet skal bidra til å dekke merkostnadene for bønder som legger om fra konvensjonell til økologisk dyrking av korn.

Omlegging til økologisk drift tar tid og produksjonen går gjennom en endringsprosess. For bonden fører dette skiftet med seg usikkerhet og utfordringen knyttet til salg under omleggingen. Fondet skal trygge denne overgangen for norske bønder.

REMA 1000 står som eier av fondet, men med disponering som besluttes i fellesskap. Hensikten er at bøndene som legger om får en omsetningsgaranti på produksjonen sin.

– Vi ser en økende etterspørsel etter økologisk mat. REMA 1000 ønsker derfor å bedre tilgjengeligheten for alle noe som betyr at vi må bedre tilgangen på økologiske produkter og råvarer av høy kvalitet. Sammen tar vi et stort skritt i økologisk retning, noe vi tror vil sette fart i produksjonen her til lands, sier Lars Kristian Lindberg, administrerende direktør for kategori og innkjøp i REMA 1000.

Målet med fondet er å etablere en komplett økologisk verdikjede fra korndyrkere til ferdige produkter i butikk. I tillegg skal prisforskjellen mellom økologiske og konvensjonelle produkter minskes, uten at hverken bonden, mølla eller kjøpmannen taper på det.

– Felleskjøpet har som mål å øke den norske økologiske kornproduksjonen, da vi trenger mer økologiske råvarer både til vår kraftfôrproduksjon og til matmjøl- og bakerisektoren. Dette samarbeidet er derfor viktig og riktig. Vi ønsker at den norske bonden skal kunne produsere mest mulig av den økte etterspørselen. Dette er både i tråd med økologisk tankegang og det gir den norske bonden mulighet til å bidra til mindre import, sier Trond Fidje, direktør divisjon landbruk i Felleskjøpet Agri.