10 magiske år med M/S Color Magic

Verdens største cruiseskip med bildekk Color Magic feirer 10 år fredag 15. september. Skipet har med unntak av planlagte verkstedopphold seilt hver eneste dag mellom Oslo og Kiel. På ti år har skipet seilt en distanse nærmere 60 ganger rundt jorda og nærmere seks millioner passasjerer har benyttet seg av den viktige broen mellom Norge og Tyskland.

Den magiske reisen startet med jomfrutur fra Oslo med dåp i Kiel fredag 15. september 2007. Dåpen var en stor folkefest der a-ha spilte gratiskonsert fra en flytebrygge i havna.  160 000 mennesker møtte opp for å få med seg arrangementet.

Color Magic og søsterskipet Color Fantasy tilbyr både cruise, og er en del av en mer enn 50 års transportetappe mellom Norge og Kontinentet. Om bord i Color Magic er det blitt servert i overkant av syv millioner lunsj- og middagstallerkener. For det populære sceneshowet er det blitt designet mer enn 1 800 unike kostymer. Showet sees hvert år av rundt 300 000 gjester og er med dette Norges mest sette sceneshow.

Color Magic er Europas 10. største hotell målt i antall lugarer. På ti år har hele 5 750 000 mennesker reist med Color Magic, og ca 450 000 biler og 198 991 trailere (12 m) er transportert mellom Norge og Tyskland.

I tråd med Color Lines miljøprofil ble Norges første høyspent landstrømanlegg installert i Oslo 10. oktober 2011. Skipene bruker rundt 5 GWh i året når de ligger til kai i Oslo. Når skipene benytter landstrøm reduseres CO2-utslippene med 3 000 tonn CO2 i året. Det tilsvarer det årlige utslippet av CO2 fra 1 700 biler. I tillegg vil utslippene av nitrogenoksid (NOx) reduseres med 50 tonn, noe som betyr mye for luftkvaliteten i Oslo sentrum.

Kontakt: Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. E-post: helge.otto.mathisen@colorline.no. Telefon: + 47 992 23 330.

Vedlegg: Fakta M/S Color Magic 10-årsjubileum
Pressebilder: To bilder vedlagt
Høyoppløselige bilder på: http://imageshop.no/no/colorlinepress

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig28.9.2018 15:15Aktuelt

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har Color Hybrid rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Color Hotel Skagen fyller 50 år4.5.2018 08:57Aktuelt

1,03 millioner nordmenn reiser til Danmark hvert år. Det gjør Danmark til det nest mest besøkte landet for nordmenn, etter Sverige og foran Spania, ifølge de siste tallene fra Statistisk Sentralbyrås reiseundersøkelse. Mange av dem som besøker Danmarks nordligste punkt overnatter på Skagens største og eneste 4-stjerners hotell - Color Hotel Skagen. Hotellet er populært blant danskene, men ca. 40 000 nordmenn overnatter årlig på hotellet som i år fyller 50 år. I anledning jubileet inviteres det til «åpent hotell», konserter og konkurranser.