10 magiske år med M/S Color Magic

Verdens største cruiseskip med bildekk Color Magic feirer 10 år fredag 15. september. Skipet har med unntak av planlagte verkstedopphold seilt hver eneste dag mellom Oslo og Kiel. På ti år har skipet seilt en distanse nærmere 60 ganger rundt jorda og nærmere seks millioner passasjerer har benyttet seg av den viktige broen mellom Norge og Tyskland.

Den magiske reisen startet med jomfrutur fra Oslo med dåp i Kiel fredag 15. september 2007. Dåpen var en stor folkefest der a-ha spilte gratiskonsert fra en flytebrygge i havna.  160 000 mennesker møtte opp for å få med seg arrangementet.

Color Magic og søsterskipet Color Fantasy tilbyr både cruise, og er en del av en mer enn 50 års transportetappe mellom Norge og Kontinentet. Om bord i Color Magic er det blitt servert i overkant av syv millioner lunsj- og middagstallerkener. For det populære sceneshowet er det blitt designet mer enn 1 800 unike kostymer. Showet sees hvert år av rundt 300 000 gjester og er med dette Norges mest sette sceneshow.

Color Magic er Europas 10. største hotell målt i antall lugarer. På ti år har hele 5 750 000 mennesker reist med Color Magic, og ca 450 000 biler og 198 991 trailere (12 m) er transportert mellom Norge og Tyskland.

I tråd med Color Lines miljøprofil ble Norges første høyspent landstrømanlegg installert i Oslo 10. oktober 2011. Skipene bruker rundt 5 GWh i året når de ligger til kai i Oslo. Når skipene benytter landstrøm reduseres CO2-utslippene med 3 000 tonn CO2 i året. Det tilsvarer det årlige utslippet av CO2 fra 1 700 biler. I tillegg vil utslippene av nitrogenoksid (NOx) reduseres med 50 tonn, noe som betyr mye for luftkvaliteten i Oslo sentrum.

Kontakt: Helge Otto Mathisen, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line. E-post: helge.otto.mathisen@colorline.no. Telefon: + 47 992 23 330.

Vedlegg: Fakta M/S Color Magic 10-årsjubileum
Pressebilder: To bilder vedlagt
Høyoppløselige bilder på: http://imageshop.no/no/colorlinepress

Color Line AS er blant Europas ledende rederier innen Europeisk nærskipsfart med ca 2 300 årsverk i fire land. Selskapet har en flåte på seks skip, og opererer fire internasjonale linjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets aktiviteter inkluderer person- og godstransport, konferanse, hotelldrift, restauranter, butikker, underholdning og turproduksjon. Color Line transporterer årlig i underkant av fire millioner passasjerer fra og til Norge. Color Line har de senere årene investert nærmere åtte milliarder kroner i nye skip og infrastruktur. Selskapet er det eneste rederiet i den internasjonale passasjertrafikken til og fra Norge med norsk hovedkontor og med skip i norsk register. Color Lines visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport fra et norsk ståsted. http://www.colorline.no/om_oss

Color Line med landstrømanlegg i alle sine havner i Norge27.8.2017 16:00Pressemelding

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen åpnet lørdag 26. august Color Lines fjerde og siste landstrømanlegg i Norge. Med det nye landstrømanlegget i Sandefjord, har selskapet sluttført et omfattende miljøprogram i havnene. Programmet startet i Oslo i 2011, fortsatte i Kristiansand i 2014 og i Larvik i 2016, med avslutning i Sandefjord i august 2017. Samlet gir satsingen til Color Line på landstrøm i havnene en årlig besparelse av utslipp med 10 000 tonn CO2, som tilsvarer utslipp fra mer enn 5 000 biler.

World’s largest plug-in hybrid vessel awarded Next Generation Ship Award30.5.2017 16:18Pressemelding

At the opening ceremony of the Nor-Shipping exhibition today, the ‘Color Hybrid’ plug-in hybrid ship was announced the winner of the Next Generation Ship Award. With a focus on innovation, the Award honors the most promising design for ships that will be at sea in the coming decade. The vessel has been designed by Fosen Yard and is being constructed by Ulstein Verft for ship owner Color Line. The Award was handed out by H.R.H Crown Prince Haakon of Norway.

Verdens største plug-in hybridskip er tildelt Next Generation Ship Award30.5.2017 13:17Pressemelding

Ved åpningsseremonien til Nor-Shipping-utstillingen i dag, ble plug-in hybridskipet med arbeidsnavnet «Color Hybrid» kåret til vinner av Next Generation Ship Award. Med fokus på innovasjon, hedrer prisen det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Fartøyet er designet av Fosen Yard og bygges av Ulstein Verft for eieren Color Line. Prisen ble utdelt av H.K.H. Kronprins Haakon.

Et godt år for Color Line i 201630.3.2017 08:50Pressemelding

Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner. Driftsresultatet er påvirket positivt av økt verdi per kunde og økt produksjon, godt hjulpet av lavere oljepris, en gunstig norsk valuta og en styrket tilskuddsordning for sysselsetting av norske sjøfolk. Kostnadsbasen i selskapet er samtidig redusert til lavere nivåer sammenlignet med tidligere år.