NAF

10 km over fartsgrensen kan få fatale konsekvenser

Del

Det er mange som blir fristet til å tråkke litt ekstra på gassen på veien i sommer, men det er marginalt med tid å spare på å bryte fartsgrensen.

FØLG REGLENE: Vi har fartsbegrensninger for en grunn. Prøv heller å nyte turen fremfor å komme fortest mulig frem.
FØLG REGLENE: Vi har fartsbegrensninger for en grunn. Prøv heller å nyte turen fremfor å komme fortest mulig frem.

— Ved å øke farten fra for eksempel 80 km/t til 90 km/t over en strekning på 10 km, kommer du omkring 50 sekunder raskere frem, og har kanskje tatt noen sjanser i trafikken, forteller Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I denne tabellen ser du hvor mye tid du sparer på å bryte fartsgrensen.

Tidsbesparelse per mil:
Hastighet Hastighetsøkning    
  90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t 50 sek 1 min 30 sek 2 min 3 sek
90 km/t   40 sek 1 min 13 sek
100 km/t     33 sek

Stress ned

Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. Holder du jevnt 110 i ti mil sparer du 12 minutter og 17 sekunder. For de fleste blir besparelsen enda mindre, da de færreste klarer å holde jevnt 20 km/t over fartsgrensen i så lang tid. Dessuten står fotoboksene klare på veien, og du øker sjansene for å ta dårlige sikkerhetsvalg. Nøkkelen er å stresse ned, og vurdere hvorvidt du skal ha fokuset på hvor dårlig tid du har.

Kan koste dyrt ved bråstans

I tillegg til å spare minimalt med tid øker du sjansen for ulykker betraktelig ved å kjøre for fort. Det du klarer å stoppe for i 80 km/t ville du med 10 km/t mer på speedometeret truffet med 50 km/t.

Tabell: Det du klarer å stoppe for i XX km/t ville du med 10 eller 20 km/t mer på speedometeret truffet med XX km/t:

Hastighet Økt hastighet XX
50 60 40
70 80 45
80 90 50
80 100 70
     

Resultat ved tørr asfalt og med ett sekunds reaksjonstid.

Stress i trafikken kan være farlig - både for deg selv og dine medtrafikanter. Det er viktig at bilførere lærer seg å nyte en kø, du får ikke gjort noe annet. — NAF oppfordrer bilistene til å holde køen og bidra til jevn hastighet som gir bedre trafikksikkerhet, sier Engebretsen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

FØLG REGLENE: Vi har fartsbegrensninger for en grunn. Prøv heller å nyte turen fremfor å komme fortest mulig frem.
FØLG REGLENE: Vi har fartsbegrensninger for en grunn. Prøv heller å nyte turen fremfor å komme fortest mulig frem.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

Trondheim og Stavanger er best å sykle i8.9.2017 13:11Pressemelding

Det er mye tryggere å sykle i Trondheim og Stavanger enn i Oslo. I hvert fall hvis vi skal høre på de som ferdes rundt i disse byene. Mens bare en av fire i Oslo synes det er trygt å sykle i byen, mener 55 % i Trondheim og 49 % i Stavanger at det er trygt i sine byer. Altså dobbelt så mange som i Oslo. - Det er mye som skal til før det oppfattes som trygt å sykle i storbyene våre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, medlemsorganisasjonen for trafikanter.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom