10 000 husstander får ny adresse

10 000 husstander og 3 000 bedrifter får nye postnummer eller nytt poststedsnavn 1. oktober.
FOTO: Kimm Saatvedt / Posten

De største endringene skjer denne gang i Østfold. Alle som berøres, får informasjon innen 1. august.

Dette er de viktigste endringene for postnummer og poststedsnavn:

• Gressvik ved Fredrikstad får to nye postnummer og Spydeberg, Mysen og Rakkestad får ett nytt hver i tillegg til det de har i dag
  • Frekhaug og Nordfjordeid får også et nytt postnummer hver for områdene utenfor sentrum
  • Postnummer 2484 Øvre Rendal opprettes
  • 1474 Nordbyhagen endrer navn til 1474 Lørenskog og 6652 Surna endrer navn til 6652 Surnadal

Videre får ca 200 postboksanlegg som i dag har samme postnummer som gateadressene i området, sine egne postnumre.

Effektiv distribusjon

- Endringene skjer for å få en så effektiv postdistribusjon som mulig, eller etter ønsker fra kommuner, organisasjoner, velforeninger eller kunder som på grunn av lokale eller historiske forhold ønsker å endre sin postadresse, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

1. oktober er fast endringsdato for postnummer og poststedsnavn i Norge.

Viktig med riktig postadresse

Posten oppfordrer kundene om å informere sine forbindelser om ny postadresse.

- Riktig adresse gir bedre kvalitet på postleveringen. Det er også viktig at postkassen er tydelig merket med navn på alle som bor i husstanden, sier Eckhoff.

Detaljert oversikt over alle endringene vil bli lagt ut på bring.no i uke 39. Endringene er tilgjengelige på Postens adresse- og postnummersøk fra 1. oktober.

FOTO: Kimm Saatvedt / Posten