1. mars presenteres kandidater til ny biskop i Nidaros

Pressekonferanse, 1. mars 2017 kl. 10.00, Erkebispegården, Kongsgårds gate 1b, Trondheim.

Nidaros bispedømmeråd vil onsdag 1. mars kunngjøre sine kandidater til å bli ny biskop i Nidaros. Presentasjonen skjer i en pressekonferanse på bispedømmerådets kontor i Erkebispegården, Trondheim.

Stillingen blir ledig etter at biskop Tor Singsaas går av 1. september 2017. Singsaas har vært biskop i Nidaros siden 2008, og varslet sin avgang i fjor høst.

Nidaros bispedømmeråd og Kirkerådet er representert på pressekonferansen.

Leder i Nidaros bispedømmeråd, Agnes Sofie Gjeset, vil presentere resultatet av nominasjonen. Stiftsdirektør Gunn Karlsaune forteller om prosessen frem mot nominasjonen. Assisterende direktør i Kirkerådet, Gerd Karin Røsæg, orienterer om veien videre frem mot en tilsetting av ny biskop.

Tilsettes i juni
Nidaros bispedømmeråd startet nominasjonsprosessen under sitt møte 3. november 2016. Siden den gang har rådet arbeidet aktivt med å finne kandidater til stillingen. I en åpen runde kom 38 forslag inn.

Etter at kandidatene er presentert, skal det gjennomføres en bred avstemningsrunde i løpet av våren 2017. Deretter skal alle biskopene og Nidaros bispedømmeråd gi sine anbefalinger til Kirkerådet som er tilsettingsorgan. På Kirkerådets møte 12.-14. juni i Trondheim, tilsettes en av de tre kandidatene som totalt har fått flest stemmer.

Trøndelagsfylkene
Nidaros bispedømme omfatter Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag fylker. Nidaros biskop har også tilsyn for Saemien Åålmege – samisk menighet i sør-samisk område - som ble opprettet på Kirkemøtet i 2015.

Se bispedømmets orientering om tilsettingsprosessen her:

For mer info, se Regler for nominasjon mv ved tilsetting av biskoper:

Gunn Karlsaune, stiftsdirektør
Tlf.: 92 66 02 95. E-post: gk546@kirken.no

Magne Vik Bjørkøy, kommunikasjonsrådgiver
Tlf.: 90 78 99 50. E-post: mb499@kirken.no

Kirkens hus – Rådhusgata 1–3

62,6 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken og over 75.000 er frivillige medarbeidere.

Den norske kirkes virksomhet finansieres over kommunebudsjettene, statsbudsjettet og gjennom gaver og frivillig innsats.

kirken.no

Følg pressemeldinger fra Den norske kirke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den norske kirke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den norske kirke