1. mai som kampdag

Starten på 1. mai som markering og internasjonal demonstrasjonsdag for arbeiderbevegelsen ble gjennomført i 1890 i de fleste vestlige land, også i en rekke byer her i Norge. Bakgrunnen for markeringene var et vedtak på en internasjonal arbeiderkongress i Paris året før.

Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud sier dagens kamp for arbeidstakeres rettigheter i hovedsak skjer gjennom lønn- og tarifforhandlinger, men at 1. mai fortsatt er en viktig dag for å markere kampsaker.
– Vi har for mange her i landet uten jobb. SSB opererer med 120 000 arbeidsledige, mens NAV i april hadde registrert 78 200 ledige. Tallene spriker, men uansett er dette for mange, sier Skjæggerud.

Kamp for flere i arbeid og større organisasjonsgrad
Han sier det er økningen i antall helt ledige og som har vært arbeidssøkende i mer enn et år som er mest bekymringsfullt.
– Det er ifølge NAV 23 000 som har gått arbeidsledig i over et år og antallet øker. I tillegg øker antallet unge uføre. Vi som arbeidstakerorganisasjon har tatt tak i dette gjennom ansvarlige lønnsoppgjør. Nå må bedriftene vise ansvar ved å satse penger og arbeidskraft på nye områder, samtidig som regjeringen må legge bedre til rette for innovasjon og nytekning, sier Parat-lederen.

En annen viktig kampsak er ifølge Skjæggerud viktigheten av at flere organiserer seg.
– Vi har en høy organisasjonsgrad i Norge, men den er ikke større enn den må være for å balansere maktforholdet til arbeidsgiversiden. Parat sender en sterk oppfordring til alle arbeidstakere om å organisere seg. Det er ikke så viktig hvor du er organisert, men at du er organisert i et forbund med tariffavtale og styrke til å kjempe individets kamp mot en rik og mektig motpart, sier Skjæggerud.

– Dagens rettigheter er ingen selvfølge
Han sier vi i Norge kan vi være stolte av et demokratisk arbeidsliv og et arbeidsliv som er regulert i lover og avtaler.
– Vi har et arbeidsliv med sterke og ansvarlige parter i arbeidslivet både på arbeidstaker og arbeidsgiversiden, i tillegg til myndighetene gjennom trepartssamarbeidet. Det gjør at vi unngår den type konflikter USA opplevde i 1886 og som var foranledningen til dagens 1. mai-markering. Samtidig skal vi aldri ta dagens rettigheter som en selvfølge. Uten sterke fagforeninger blir disse rettighetene borte, sier Skjæggerud.

Forslaget om å markere 1. mai kom fra fagorganiserte i USA som kjempet for åtte timers arbeidsdag. En generalstreik som ble arrangert i Chicago i 1886, startet 1. mai. Politi ble satt inn mot demonstrantene, og 3. mai ble fire demonstranter skutt og drept av politiet.