Folketrygdfondet

1. kvartal 2016: Turbulent marked

Avkastningen for Statens pensjonsfond Norge var -2,2 prosent i første kvartal 2016, som er 0,4 prosentpoeng bedre enn referanseindeksens avkastning. Resultatet ble -4,5 milliarder kroner, og kapitalen til Statens pensjonsfond Norge var 194 milliarder kroner ved utgangen av kvartalet. - Etter en dramatisk start på året, med stort fall i aksjekurser, renter og oljepris, hentet aksjemarkedet seg inn mot slutten av kvartalet, sier Olaug Svarva, adm. dir. for Folketrygdfondet.

Bedre enn referanseindeksen

Folketrygdfondet forvalter Statens pensjonsfond Norge (SPN) på oppdrag fra Finansdepartementet, og forvaltningen måles mot en referanseindeks. I første kvartal 2016 var avkastningen av Statens pensjonsfond Norge 0,4 prosentpoeng høyere enn referanseindeksens avkastning.

- Vår satsing på en aktiv og ansvarlig forvaltning fortsetter å gi gode resultater, men vi er også forberedt på at det kan komme perioder der meravkastning vil være vanskelig å oppnå, sier Olaug Svarva.

Usikkerhet preger utviklingen

- Usikkerhet knyttet til utviklingen i oljepris og internasjonal økonomi preget utviklingen i aksjemarkedet også i første kvartal, sier Olaug Svarva.

Det var aksjeporteføljen som bidro mest til meravkastningen i første kvartal.Avkastningen var -4,8 prosent i første kvartal, som er 0,7 prosentpoeng bedre enn referanseindeksen for aksjer.

Avkastningen til renteporteføljen var 1,6 prosent, som var om lag det samme som for referanseindeksen for renter.

Folketrygdfondets forvaltning av SPN har gitt en årlig avkastning på 7,4 prosent siste 5 år og 6,9 prosent siste 10 år, som er henholdsvis 0,8 og 1,1 prosentpoeng høyere enn referanseindeksen.

Les rapporten for 1. kvartal 2016 og porteføljeutvikling.

Rapport om risikojustert avkastning over tid

Folketrygdfondet publiserte 11.05.16 en rapport om risikojustert avkastning over tid. Med denne rapporten ønsker Folketrygdfondet å gi et bredt grunnlag til å forstå og vurdere resultatene ved forvaltningen av Statens pensjonsfond Norge.

I rapporten viser vi ulike risiko- og kostnadsjusterte avkastningstall. Også når vi tar hensyn til ulikt risikonivå og kostnader, har SPN meravkastning i forhold til referanseindeksen som Finansdepartementet har fastsatt. Funnene i rapporten indikerer at Folketrygdfondets aktive forvaltning av SPN har bedret forholdet mellom avkastning og risiko sammenliknet med referanseindeksen, og at meravkastningen ikke skyldes tilfeldigheter.

Fakta

Statens pensjonsfond Norge og Statens pensjonsfond utland ("Oljefondet") utgjør Statens pensjonsfond.

Folketrygdfondet forvalter Statens pensjonsfond Norge. Kapitalen investeres i aksjer og obligasjoner i Norge, Danmark, Finland og Sverige.

Referanseindeksen fastsatt av Finansdepartementet har 60 prosent i aksjer og 40 prosent i obligasjoner, fordelt på 85 prosent i Norge og 15 prosent i resten av Norden.

Største aksjebeholdninger per 31.03.2016, i millioner kroner:

• Statoil 15 302
  • Telenor 10 529
  • DNB 10 151
  • Orkla 6 481
  • Yara International 5 787
  • Marine Harvest 5 510
  • Norsk Hydro 4 687
  • Schibsted 4 016
  • Novo Nordisk 3 304
  • Gjensidige Forsikring 3 121

Foto av adm. direktør Olaug Svarva

Kommunikasjonssjef Marika Burvald
Tlf 406 77 667
marika.burvald@ftf.no

Om Folketrygdfondet

Folketrygdfondet
Haakon VIIs gate 2

23 11 72 00http://www.folketrygdfondet.no

Folketrygdfondet er et særlovselskap som forvalter Statens pensjonsfond Norge og tar andre forvalteroppdrag gitt av Finansdepartementet.Folketrygdfondet er en ansvarlig, aktiv og langsiktig investor med mål om høyest mulig avkastning over tid.

Vi er Oslo Børs' største institusjonelle investor med en eierandel på ca. 5 prosent av det norske aksjemarkedet og ca 10 prosent av hovedindeksen.

Følg pressemeldinger fra Folketrygdfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Folketrygdfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Folketrygdfondet