1 av 5 på vinterferie

En av fem nordmenn planlegger å ta vinterferie i år. Av disse reiser 42 prosent til utlandet, mens 35 prosent velger å tilbringe ferien på hytte i Norge. – Samvær med familie og venner er formålet med vinterferien for de aller fleste, uansett reisemål, sier Line Endresen Normann, direktør Virke Reise Norge.

Totalt er det 22 prosent av oss som skal ta vinterferie. Ferie i utlandet er aller mest populært blant vestlendingene, nordlendingene, og Oslo-folk. Og det er Spania som er utenlandsfavoritt, og det landet flest reiser til nå i vinterkulden.

Av de som planlegger å feriere på privat hytte i Norge, er østlendingene og sørlendingene best representert. 19 prosent av befolkningen skal også være hjemme i vinterferien, en liten økning fra i fjor hvor tallet var 17 prosent.

Uansett feriedestinasjon, er det samvær med familie og venner som er absolutt viktigste formål for vinterferien. Å utøve aktiviteter og dyrke egne interessert scorer også høyt på formål med denne ferien.

Befolkningsundersøkelsen om nordmenns ferievaner og ferieplaner gjennomføres for Virke av Opinion/Norstat.

Line Endresen Normann, Direktør Reise Norge og kultur, 930 93 739
Robert Hval Straumann, fagsjef Reise Utland, 915 73 197
Hanne Valdø, kommunikasjonsrådgiver, 970 16 757

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.