Farmasiet

1 av 4 nordmenn er redd for koronasmitte på apoteket

Hver fjerde nordmann er redd for å få koronaviruset når de går på apoteket, ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Farmasiet. 1 av 10 nordmenn mener til og med at det burde være forbudt å gå på fysiske apotek.

(Foto: iStock.com_ simarik)

En landsdekkende undersøkelse utført av YouGov på vegne av Norges største nettapotek, Farmasiet, viser at 27 prosent av befolkningen er redd for koronasmitte på apoteket. Nesten 600.000 nordmenn har begynt eller skal begynne å handle medisiner på nett på grunn av covid-19.

– Flere fysiske apotek har måtte stenge fordi ansatte blir smittet eller er i karantene. Oppfordringen fra myndighetene er klar, vi må alle vise ekstra hensyn i disse tider. Er du i risikogruppen, er det derfor anbefalt å få noen andre til å hente ut medisinene dine ved fullmakt eller å bestille selv på nett, forteller daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth.

Kvinner mer bekymret enn menn
Hver tredje nordmann mener at folk i risikogruppen (eldre og syke) bør unngå fysiske apotek og heller bestille medisiner på nett, mens en fjerdedel av befolkningen mener alle i landet bør følge denne oppfordringen. 1 av 10 synes til og med at det bør være påbudt å handle apotekvarer på internett fremfor fysiske apotek i disse tider.

Det er imidlertid store forskjeller mellom ulike grupper. Kvinner er langt mer bekymret for å få korona på apotek enn menn, og kvinner er også mer opptatt av at folk generelt skal holde seg unna fysiske apotek.

Videre viser Farmasiet-undersøkelsen at vestlendinger og oslofolk er aller mest bekymret for koronasmitte på apotekene (3 av 10), mens kun 19 prosent av folk på Sørlandet har denne bekymringen.

Flere slutter å gå på fysisk apotek
Funnene fra undersøkelsen viser også at over 14 prosent av befolkningen over 18 år har begynt å handle apotekvarer på nett, eller har planer om det i umiddelbar fremtid, på grunn av Covid-19. Tar man med de som handler apotekvarer på nett fra før av, er det nå omtrent like mange som velger nettapotek som fysisk apotek.

– Dette er klare tendenser som vi har følt tett på kroppen de siste ukene. Apotekbransjen er under stort press og etterspørselen av apotekvarer på nett har vært enorm. Vi i Farmasiet.no har måttet doble antall farmasøyter, utvide lageret, og ansette en rekke nye medarbeidere på lageret for å få unna reseptkontroll og bestillinger, sier Furuseth, og legger til:

– Jeg tror dette kan bli en varig endring av Norges forbrukervaner

– Letter trykket på helsevesenet
Farmasiet-sjefen mener det ikke bare er handel, men også generell rådføring, som heller kan gjøres over telefon eller chat, fremfor på legekontor og apotek.

– Det er flere aktører, inkludert Farmasiet, som tilbyr generell rådføring med farmasøyt over chat og telefon. I tillegg finnes det flere muligheter for å få legekonsultasjon på samme måte. Dette er muligheter som vi anmoder folk til å benytte seg av for å lette på det enorme trykket helsevesenet opplever for tiden, avslutter han.

Om Farmasiet

Farmasiet
Torvuttaket 26
1540 Vestby

33 00 58 80http://www.farmasiet.no

Farmasiet.no drives av Farmasiet Apotek (Farmasiet AS med org. nr: 913379721). Vi holder til i Sandefjord, samlokalisert med Komplett Group. Farmasiet Apotek har egen apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk (konsesjonsnummer 1849). I tillegg er apoteket godkjent som et nettapotek. Les mer om nettapotek på Legemiddelverkets offisielle sider om nettapotek.

Alle nettapotek må også ha et apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalget har besøksadresse Østre Kullerød 2, 3241 Sandefjord. Lokalene er åpent mellom klokken 9 og 16 mandag til fredag. Vi tilpasser vårt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel. Ta gjerne kontakt på forhånd for å sikre at vi har din reseptvare på lager dersom du ønsker å hente ut resept i apotekutsalget.

Følg pressemeldinger fra Farmasiet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Farmasiet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Farmasiet

Advarer mot falsk kosmetikk – kan gi uhelbredelige skader23.11.2023 06:30:00 CET | Pressemelding

Forfalskede kosmetikkprodukter florerer på det svarte markedet. 1 av 10 nordmenn medgir at de har kjøpt produkter på nett eller i utlandet som de er usikre på om er ekte eller ikke. – Piratkopiering støtter ikke bare kriminelle nettverk, men de utgjør også en helse- og sikkerhetsmessig trussel mot forbrukere som følge av giftstoffer, advarer farmasøyt i Farmasiet og seniorrådgiver i Patentstyret.