1 av 4 er kronisk syke - tren mentale muskler!

- For å kunne leve godt med sykdom, er psykologiske verktøy like viktig som medisin og fysisk trening, sier generalsekretær i Norsk Revmatikerforbund (NRF), Tone Granaas.

Ny selvhjelpsbok
– Når vi blir syke trenger vi sterke mentale muskler. Vi kan ikke tenke oss friske, men vi kan tenke oss sterke. Da er vi bedre rustet til å tåle plagene, smertene og problemene som følger med sykdom. Psykologisk trening og selvhjelp gjør livet enklere for de som lever med en kronisk sykdom, og også for familie og venner rundt, forklarer Granaas. Hennes beste sommerlektyre er den nye selvhjelpsboken «Lev godt med sykdom» skrevet at psykologene Elin Fjerstad og Torkil Berge..

Mental trening
– Akkurat som toppidrettsutøvere bruker mental trening for å prestere på topp, kan kronisk syke trene opp mental styrke og utholdenhet. Man trenger både fysisk og psykisk styrke for å leve med sykdom og samtidig ha et godt liv, forklarer forfatterne Fjerstad og Berge. De jobber ved Diakonhjemmet Sykehus og har forsket og arbeidet en årrekke med pasienter som blant annet har revmatisk sykdom, hjerte- karsykdom, kreft og diabetes.

NRF ber medlemmene trene kropp og sinn
Generalsekretæren NRF oppfordrer pasienter og pårørende til å lese boken.
- Mange av våre medlemmer må leve med store smerter og utmattelse. Det er en stor belastning, også psykisk. Boken er i tråd med det NRF jobber med. Vi tilbyr kurs og arrangementer for at våre medlemmer selv skal kunne sette seg i førersetet og trene opp både kropp og sinn. Vi ønsker å gjøre våre medlemmer til en god helseminister i eget liv, og helseministeren til en god helseminister for våre grupper. Derfor satser vi nasjonalt med forskning og informasjon, i tillegg til at vi tilbyr våre medlemmer mestringskurs og lokalt fellesskap, sier Tone Granaas.

Faktaboks
Norsk Revmatikerforbund (NRF):

• 34.000 medlemmer
  • 225 lokallag over hele Norge
  • Tilbyr medlemmene fellesskap, informasjon, forskningsnytt, kurs og trening
  • En av Norges største pasientforeninger
  • Jobber interessepolitisk og med helsefaglige eksperter for å bedre hverdagen til medlemmene
  • Tre av fire nordmenn opplever smerte relatert til muskel- og skjelettsystemet i løpet av en måned.
  • 46 % av sykefraværet og 33 % av uførepensjonering skyldes muskel- og skjelettlidelser.
  • Det finnes over 200 diagnoser innen revmatisme
  • Mer informasjon: www.revmatiker.no