1 av 3 nordmenn utsatt for sykkeltyveri

En ny undersøkelse viser at mer enn 1 av 3 nordmenn er blitt frastjålet sykler eller sykkelutstyr.
Salgssjef i Securmark, Anders Jacobsen.

Undersøkelsen er utført av analysebyrået InFact på vegne av Securmark.

Årlig stjeles det sykler for flere titalls millioner kroner, og mange blir utsatt for de frekke sykkeltyvenes herjinger.

- Nordmenn får stadig dyrere sykler, og det er blitt mer normalt å eie flere sykler. Samtidig blir sykkeltyvene mer utspekulerte og tar høyere risiko fordi fortjenesten ved videresalg er god og risikoen for å bli tatt er lav, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.

- SVÆRT HØYE TALL
Det er sykkeleiere i Oslo (47,2 %) som oftest blir frastjålet sykler og sykkelutstyr.

- Tallene fra undersøkelsen både overrasker og sjokkerer oss; dette er svært høye tall som viser at sykkeltyverier rammer mange, sier Tveide.

Securmark har i snart 30 år tyverimerket verdigjenstander, primært båter og motorer, både med graveringer, micromerker og synlige advarselsmerker. Nå tas erfaringen og teknologien ut i tyverimerking av sykler og ski.

- Vi samarbeider med politi, tollvesen og grensepoliti i store deler av Europa med å hindre tyverier, samt å sikre og tilbakeføre verdier. Vi vet at systemet vårt fungerer, og ønsker nå å bruke dette til å tyverimerke ski og sykler, sier Tveide.

ANDERS JACOBSEN LEDER ARBEIDET
Til å lede salgsarbeidet har Securmark ansatt Anders Jacobsen. Den tidligere verdensmesteren og hoppukevinneren var selv svært påpasselig med eget utstyr i karrieren.

- For mange er det ikke bare selve verdien som betyr noe, men like mye at de blir frarøvet treningsøkta med kompisene og sykkelturen med familien. Sykkeleiere må fortsatt ta vare på syklene sine med gode låser og andre forholdsregler, men hvis uhellet skulle være ute vil de ha et system som øker sannsynligheten for å få den tilbake, sier Jacobsen.

Salgssjef i Securmark, Anders Jacobsen.
Tyverimerket sykkel.

Securmark Scandinavia AS er et norskeiet firma som har spesialisert seg på tyverimerking. Vi arbeider aktivt sammen med politi, redningstjenesten og forsikringsbransjen for å hindre tyverier, samt sikre og tilbakeføre verdier. Selskapet ble etablert i Arendal i 1988 og eies av Redningsselskapet.