1 av 2 velger miljøvennlige hoteller i sommer - Slik gjør du ferien grønnere

11.7.2016 13:00 | TUI Norge

50 % av Star Tour sine gjester velger å tilbringe ferien på miljøsertifiserte hoteller i 2016, og andelen har doblet seg de siste 5 årene. Star Tour og TUI Nordic jobber målrettet for at det skal bli enda enklere for Nordmenn å velge miljøvennlig i fremtiden. Her er noen enkle tips til hvordan du kan gjøre ferien litt grønnere.

Sensimar Kalliston Resort & Spa Kreta

- Vi Nordmenn blir mer og mer bevisste på miljø og bærekraftighet, men det er likevel noe de færreste bevisst tenker på når de skal på sommerferie. Heldigvis er ikke så mye som skal til for at ferien blir litt grønnere, og at man bidrar til sunnere og mer bærekraftig turisme, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.

Det skal være enkelt å velge grønt

Som en del av verdens største reisekonsern er det vår oppgave å bidra til bærekraftig turisme og samtidig hjelpe våre kunder med å ta grønne valg.  De fleste av Star Tour sine hoteller har såkalt ISO Sertifisering, i tillegg til det implementeres også et nytt Travellife-sertifikat på alle Star Tour sine konsepthoteller. Travelife-sertifiseringen ivaretar også arbeidsmiljø, utdanning av hotellpersonalet, utarbeidelse av miljøpolicy og regelmessig resultatmåling med mer.  Alle Star Tour sine ISO- og Travelife-sertifiserte hoteller er merket med Beste eller Godt Miljøvalg.

Her er noen tips fra UNESCO om hvordan man gjør ferien litt grønnere:

1. Senk eller steng av varmen i hjemmet når du reiser på ferie.
  2. Slå av lamper og unødvendig belysning mens du er borte.
  3. Apparater som står i Stand-by modus trekker fortsatt strøm og kan være brannfarlig, trekk ut kontakten.
  4. Velg et flyselskap eller hotell som bevisst jobber med bærekraftighet. Se etter merking på selskapets nettsider.
  5. Små hoteller kan være miljøverstinger. De større hotellene har ofte bedre rutiner og flere ressurser til å jobbe systematisk med kildesortering, håndtering av kjemikalier osv.
  6. Reis gjerne med kollektivtransport på reisemålet. Da får du i tillegg innblikk i hverdagslivet der du er.
  7. Pakk lett, ta bare med deg det du virkelig trenger. Skulle du trenge noe mer så kan man alltids kjøpe det på reisemålet, og samtidig støtte lokalt næringsliv.
  8. Bruk håndkleder mer enn en gang.
  9. Avstå fra å få rommet ditt vasket hver eneste dag, da sparer man både vann og kjemikalier.
  10. Ikke brukt mer vann og strøm enn du må. Eksempelvis, ikke la vannet renne mens du pusser tennene.
  11. Kildesorter avfall hvis det er mulig.

Utvalgte grønne hotell:

Blue Star Althea beach – Kypros – Pris fra 3528,-

Blue Village Family Life Pascha Bay – Tyrkia - Pris fra 2303,-

Sensimar Kalliston Resort & Spa by Atlantica– Kreta – Pris fra 7078,-

Family Life Alcudia Pins– Mallorca – Pris fra 4078,-

Family Life Mar de Menorca– Menorca – Pris fra 7578,-

Blue Star Atlantica Princess– Rhodos – Pris fra 3868,-

Sensimar Grand Mediterraneo Resort and Spa by Atlantica– Korfu – Pris fra 8413,-

Family Life Club Marmari Beach by Atlantica– Kos – Pris fra 4858,-

Family Life Baia di Conte– Sardinia – Pris fra 5278,-

Sensimar Kalliston Resort & Spa Kreta
Travelife Logo
Star Tours Godt Miljøvalg

TUI Nordic/ Star Tour er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Konsernet ble etablert i 1961 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. TUI Nordic/ Star Tour består av reisearrangørene Star Tour, TEMA, Nazar og WonderCruises, Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark, Finnmatkat i Finland og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende turistkonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2013/14 noterte TUI Group en omsetning på €18.7mrd og et resultat på €869m. Gruppen har ca. 77.000 ansatte i 130 land og tilbyr ca 30 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 130 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med cruise skip som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste turistkonsern i verden er TUI. medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).