1 av 2 sliter med parkering

Over halvparten av norske bilister klager over at parkeringsplasser og p-hus er for trange og vanskelige å manøvrere i, viser nye tall.
Mange som har fått parkeringsbulk gjør tiltak for å unngå å få det én gang til, viser en ny undersøkelse. (Foto: If)

Bredere biler enn for noen tiår siden og økonomiske hensyn får skylden.

- Kvadratmetre er penger, og det er nok som regel et pengespørsmål hvor godt albuerom en utbygger kan tillate seg utover parkeringsnormene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

23 prosent synes svært ofte at det er for trangt å manøvrere bilen i parkeringshus eller på p-plass. 30 prosent svarer at det ofte er utfordrende å parkere. Bare 3 prosent av bilistene svarer «Aldri».

Det går fram av en spørreundersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for If. 1007 personer over 18 år fra hele Norge har deltatt i spørreundersøkelsen.

Bredere biler

Den detaljerte skadestatistikken til bransjeorganisasjonen Finans Norge er ikke klar for hele fjoråret, men i de tre første kvartalene var det 40 497 skadetilfeller ved rygging med personbil i Norge. I tillegg var det 51 348 skadetilfeller med påkjørsel av parkert personbil. Disse to kollisjonstypene alene sto for karosseriskader for 1,1 milliard kroner fra januar til og med september i fjor.

- Mange av bilmodellene som ruller rundt på norske veier er mye bredere enn for noen tiår siden, og det gjør det jo ikke akkurat lettere å parkere for folk. Heldigvis har det jo også kommet en del lettmanøvrerte biler på markedet som er smalere enn før, sier Clementz.

Kjemper om dørplassene

Brent barn skyr ilden, for i spørreundersøkelsen svarer mange av dem som har fått bulk at de gjør tiltak for å unngå parkeringsskader:

Nesten halvparten svarer at de svært ofte (20%) eller ofte (24%) rygger inn på parkeringsplassen.

- Å rygge inn i parkeringsfeltet er smart, og noe vi anbefaler. Da har du god oversikt når du skal kjøre bilen ut igjen, sier Clementz i If.

Veldig mange peker på at de parkerer et godt stykke unna inngangsdøra til kjøpesenteret eller butikken. Der er det romslingere. 20 prosent gjør dette svært ofte og 23 prosent ofte. Men 7 prosent, som åpenbart liker den harde kampen om plassene rett ved inngangsdøra, svarer «Aldri» på om de er villige til å parkere et stykke unna...

33 prosent svarer at de svært ofte eller ofte unngår å parkere ved siden av biler som ser gamle, bulkete eller lite velholdt ut. 25 prosent unngår stort sett å sette bilen ved siden av biler med bilbarnestoler i.

- Å kjøre rundt på p-plass eller parkeringshus trenger like stor konsentrasjon og oppmerksomhet som når du er på motorveien. Selv om skadene og bulkene ofte er små, er det som regel bare et lite øyeblikks uoppmerksomhet som skal til. Parkeringsskader er imidlertid en av de vanligste skadetypene innen forsikring, og kan skje den beste, trøster informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)